Blogi


Poimi työn marjat ja kirmaa kesälaitumille!

Poimi työn marjat ja kirmaa kesälaitumille!

Valoisa yötaivas, märkä nurmikko ja juhannusyö. Edessä kokon lämmin tuli ja takana talven raskas työ. Nyt on aika poimia työn marjat ja suunnata kesälaitumille. Mm. nämä uudistukset tarjoavat rekrytoijille makeita marjoja kesällä ja kesän jälkeenkin! Uudenlainen kollaboratiivinen työkalu rekrytointitiimin ja rekrytoivien esimiesten yhteistyön avuksi Kokonaisvaltainen työkalu nopeatempoiseen ja automatisoituun hakijaviestintään, lue lisää Uudistuksia raportteihin (mm. hakija- ja hakemustilastot, hakemusvolyymit, rekrytoinnin yhteenveto ja läpimenoaika) Paljon muita...

Lue lisää


Yhteispeli on paras rekrytoinnin malli

Yhteispeli on paras rekrytoinnin malli

Rekrytoinnin voi tehdä niin monella tavalla kuin on työnantajia ja ihmisiä. Suunnittelu ja ilmoituksen julkaisu ovat vaiheita monien joukossa, mutta jo niissäkin on vivahde-eroja. Hyvä niin! Yksi tapa ei toimi kaikille – eihän? Keskitetyssä mallissa rekrytointiasiantuntija tai HR-asiantuntija tekee ja julkaisee työpaikan sekä valitsee, missä kanavissa mitäkin avointa tehtävää markkinoidaan. Rekrytoiva esimies voi keskittyä olennaiseen eli potentiaalisiin hakijoihin tutustumiseen, haastatteluihin ja valintaan. Hajautetussa mallissa rekrytoivan...

Lue lisää


Houkuttele parhaat hakijat tarkoituksenmukaisella hakemuslomakkeella

Houkuttele parhaat hakijat tarkoituksenmukaisella hakemuslomakkeella

Digiajan työnhaussa törmää monenlaisiin nettilomakkeisiin. Äärimmäisen hienona esimerkkinä mainittakoon lomake, jossa kysyttiin vain nimi ja puhelinnumero ja luvattiin olla hakijaan yhteydessä. Iso peukku rohkealle työnantajalle! Lomaketta käytettiin avoimessa tehtävässä, jonka osaajista oli huutava pula, ja siihen nähden lomakkeen helppous loisti tarkoituksenmukaisuudellaan. Paras lomake on tarkoituksenmukainen Tarkoituksenmukainen lomake tarjoaa rekrytoijalle olennaiset tiedot ja työnhakijalle helpon tavan osoittaa osaamisensa. Kultaista keskitietä noudattavan lomakkeen ei tarvitse suinkaan olla...

Lue lisää


Hei me muutettiin – meidän vinkit yritysmuuttoon

Hei me muutettiin – meidän vinkit yritysmuuttoon

LAURA Rekrytoinnin vuoden takainen brändiuudistus houkutteli meitä muuttamaan uuteen toimistoon, joka on moderni ja brändimme näköinen. Myös henkilöstömäärän kasvaessa vanhat tilat alkoivat käymään ahtaiksi ja muutto tuntui ajankohtaiselta. Nyt jo kuukauden verran ollaan saatu nauttia uusissa toimitiloissamme. Lue alta meidän hyväksi koetut vinkit yritysmuuttoon, joiden avulla itse onnistuimme muutossa! Ota henkilöstö mukaan muuttosuunnitteluun Muuttaminen uusiin toimitiloihin on innostava prosessi ja kun henkilöstö pääsee vaikuttamaan, on...

Lue lisää


Onnistu GDPR-muutoksessa – ota LAURA™-palvelu käyttöön

Onnistu GDPR-muutoksessa – ota LAURA™-palvelu käyttöön

Tuottaako EU:n tietosuojauudistus päänvaivaa ja harmaita hiuksia? Mitä pitäisi tietää, mistä ylipäätään lähteä liikkeelle ja mitkä ovat käytännön toimenpiteitä? Rentoudu ja anna meidän auttaa sinua hoitamaan rekrytointiprosessi GDPR:n vaatimusten mukaisesti. EU:n tietosuoja-asetuksen siirtymäaika päättyy pian ja uutta asetusta sovelletaan jo 25. toukokuuta 2018 alkaen. Uudistukseen on alle 100 päivää ja viimeistään nyt on aika herätä muutokseen, joka tuo uusia velvoitteita sekä vastuita yrityksille. GDPR:n vaikutukset...

Lue lisää


Some-verkostot hyötykäyttöön rekrytointivälineenä

Some-verkostot hyötykäyttöön rekrytointivälineenä

Rekrytoinnin historiassa verkostot ovat aina olleet merkittävässä roolissa muun muassa tuttujen työllistämisessä ja sukulaisten tai liikekumppanien välisen työn teettämisessä. Nykyään verkostojen merkitys on erityisen laaja esimerkiksi yksittäisten työntekijöiden tai kokonaisten työkokonaisuuksien etsimisessä, suositusten kysymisessä ja taustojen tarkistamisessa. Sosiaalinen media on viimeisen kymmenen vuoden aikana avannut täysin uudenlaisen mahdollisuuden verkostojen hyödyntämisessä rekrytoinnin välineenä. Työntekijöitä etsitään yhä enemmän sosiaalisen median väylien avulla ja yritysten some-profiilit ovat nykyään...

Lue lisää


Miten sitoutan työnhakijan?

Miten sitoutan työnhakijan?

Rekrytointiprosessia käynnistettäessä on yrityksellä yleensä tietty visio siitä mitä etsitään. Yleensä haettavan persoonan halutaan sopivan organisaatiokulttuuriin ja oikeaa osaamistakin tulisi löytyä. Kun rekrytointiprosessi tuottaa tulosta ja löydetään sopivat talentit, halutaan niistä pitää kiinni. Älä siis mokaa rekrytointiprosessin aikana, vaan sitouta hakija prosessiin. LAURA™ -asiakkaamme Businessliken asiakkuuspäällikkö/konsultti Elina Salo kokosi rekrytoijille 5 näppärää vinkkiä, joiden avulla sitoutat työnhakijan. 1. Viestintä nousi esille sitouttamisen keinoista tärkeimpänä. Kun...

Lue lisää


Älä päästä osaamista karkaamaan muutostilanteissa

Älä päästä osaamista karkaamaan muutostilanteissa

Suomessa siirtyy vuosittain noin 50 000[i] henkeä työeläkkeelle. Osa heistä joutuu valitettavasti nykyisessä taloudellisessa tilanteessa pois työelämästä YT-neuvottelujen kautta jo ennen eläkeikää. Samalla kasvaa riski siitä, että organisaatiot menettävät kriittistä osaamista ja erityisesti hiljaista tietoa. Tietoa prosesseista, tuotteista ja palveluista sekä toimialan ja organisaation kehitysvaiheista sekä historiasta katoaa. Luottamukselliset suhteet, jotka ovat usein henkilöityneet, voivat kärsiä ja epämuodolliset sosiaaliset verkostot muuttua tai kadota kokonaan[ii]. Lähtöhaastattelu ja...

Lue lisää


man hold needle stab an empty bubble

Moderni rekrytointi ei syö perinteistä edes välipalaksi

Perinteisen rekrytoinnin varhaista kuolemaa on ehditty julistaa (ainakin ennustaa, välillä kai toivoakin) useissa yhteyksissä viime vuosien kuluessa. Samassa keskustelussa penätään kovaan ääneen modernin, sosiaalisen ja digitaalisen rekrytoinnin perään. Jotain äärimmäisen olennaista tässä keskustelussa on unohtunut. Moninaiset markkinat Olen seurannut rekrytointialan kehittymistä tuntien valtavaa innostusta ja ylpeyttä. On hienoa, että rekrytointi ja oikeat osaajat on ymmärretty entistä vahvemmin bisneseduksi.  On mahtavaa ja jännittävääkin, että sosiaalinen ja...

Lue lisää


One size fits all

One size fits all

Joskus vaatekaupoissa näkee ilmoituksia, joissa kehutaan yhden koon sopivan kaikille asiakkaille. Tarkoittaako tuo suomeksi sitä, että tuote on lähes yhtä sopimaton kaikille sen käyttäjille? Eli kaikkea hyvää kaikille on käytännössä sama, kuin ei mitään hyvää kenellekään. Miten yllä oleva sitten liittyy rekrytointijärjestelmään? Hyvinkin! Kaikki organisaatiot ja niiden tarpeet ovat erilaisia – jopa erot eri yksiköiden välillä voivat olla huomattavia. Erilaisiin työtehtäviin liittyvä tiedon tarve vaihtelee...

Lue lisää



Page 1 of 3123