Mitä työkierto on ja miksi organisaation kannattaa harkita sen käyttämistä?
Työkierto on yksi monista keinoista kehittää osaamista organisaation sisällä.
Työkierrossa työntekijä siirtyy esimerkiksi eri yksikköön tekemään tilapäisesti muita työtehtäviä.
Sen lisäksi että työkierto tuo vaihtelua arjen rutiineihin, se on oiva mahdollisuus kokeilla jotain uutta ja erilaista kuin mihin omissa työtehtävissä on tottunut.
Työkierto tuo organisaatiolle hyötyjä esimerkiksi työntekijän syventyneen asiantuntijuuden ja toimintojen laajemman kuvan ymmärtämisen kannalta.
Työkierto on parhaimmillaan myös kokemus, kun kollegojen työarkea pääsee kokemaan ja tarkastelemaan uudesta näkökulmasta.
Organisaatiolle työkierto on puolestaan oiva keino kehittää ja sitouttaa henkilöstöä. Työkierron avulla voi löytää myös uuden ja mielenkiintoisen suunnan omalle urakehitykselle tarvitsematta vaihtaa työnantajaa.
Työkierrosta puhutaan usein julkisella puolella, ja menetelmää näkee käytettävän mm. sosiaali- ja terveysalalla. Ei ole kuitenkaan mitään estettä, etteikö työkiertoa voisi soveltaa minkä tahansa tyyppisissä organisaatioissa.
Hyvää suunnittelua ja yhteispeliä toki tarvitaan, sillä jokainen organisaatio on erilainen ja sen ihmiset yksilöitä. Olennaista on myös, että työntekijät kokevat työkierron mielekkääksi ja kiinnostavaksi.
Työkierron organisointi onnistuu Laura Rekrytointijärjestelmän avulla. Alkukartoitus onnistuu helpolla sähköisellä lomakkeella, jonka avulla työntekijät voivat ilmoittaa kiinnostuksestaan saada vaihtelua työtehtäviin.
Loppu onkin sitten työntekijöiden ja esihenkilöiden tai HR:n välistä vuoropuhelua, jossa alkukartoituksesta päästään kohti käytäntöä.
Lue lisää työelämään ja rekrytointiin liittyviä sisältöjä Laura.fistä:
























