Selkeä työpaikkailmoitus on tehokas, napakka ja hakemuksen lähettämiseen kannustava. Miten tehdä erottuva työpaikkailmoitus, jolla saat hyviä hakijoita?
Rekrytointi on pitkäjänteistä markkinointia
Rekrytointi on pitkäjänteistä markkinointia. Samoin kuin muussa markkinoinnissa, myös rekrytointimarkkinoinnissa on kyse organisaation tunnetuksi ja kiinnostavaksi tekemisestä.
Määritä ensin lähtökohdat ja tavoitteet: rekrytoinnin päämäärä, kohderyhmä ja kriteerit sekä aikataulu ja resurssit. Tämän jälkeen suunnitele ja toteuta toimenpiteet: tee työpaikkailmoitus, valitse julkaisukanavat ja aseteta mediabudjetti.
Kohdistetussa rekrytointimarkkinoinnissatyöpaikkailmoituksen toimivuutta seurataan ja mitataan läpi kampanja-ajan, jonka jälkeen analysoidaan tulokset ja kerätään oppeja tuleviin rekrytointeihin.
Rekrytointimarkkinoinnin päämääränä on edesauttaa ostopäätöksen tekemistä: saada potentiaaliset hakijat kiinnostumaan yrityksestä työnantajana ja hakemaan työpaikkaa. Myönteistä työnantajakuvaa voi luoda rekrytoinneissa monella tavalla, mutta työpaikkailmoituksella on suuri rooli kiinnostuksen herättäjänä.
Miksi työpaikkailmoitukseen kannattaa panostaa ja mitä tulee ottaa huomioon?
Työpaikkailmoituksen laadukkuus on vaikuttaa suoraan ilmoituksen löydettävyyteen, saapuvien hakemusten määrään, hakijoiden tasoon sekä työnantajakuvaan.
Tehokas työpaikkailmoitus puhuttelee oikeanlaisia hakijoita. Se on myös luokiteltu laadukkaasti eri rekrytointikanavissa, jotta juuri oikeanlaiset osaajat löytävät ilmoituksen ja päätyvät hakemaan tehtävää. Monilla rekrytointisivuilla hakijoiden on mahdollista tilata itselleen hakuvahteja, joten on erittäin tärkeää huolehtia ilmoituksen luokittelusta kanavakohtaisesti. Hakuaikaan kannattaa sisällyttää mahdollisimman monta maanantaita, sillä yleisesti maanantaisin vieraillaan rekrytointisivustoilla eniten.
Kiinnitä huomiota kanavavalintoihin ja muista myös erilaiset verkostot. Oman olemassa olevan talent poolin lisäksi osaajia voi etsiä myös ulkoisista cv-pankeista, kuten Suomen suurimmasta Laura Osaajapankista. Lisäksi kannattaa hyödyntää oppilaitosyhteistöitä ja valjastaa niin entiset kuin nykyisetkin työntekijät jakamaan ilmoitusta omille verkostoilleen. Rekrytointipalkkio toimii hyvänä kannustimena: mikäli vinkki oikeasta osaajasta tulee oman organisaation sisältä, tarjoa vinkkaajalle rahallinen palkkio työntekijälähettiläänä toimimisesta.
Minkälainen sitten on oikeanlainen osaaja? Jokainen rekrytointi on muutosmahdollisuus. Sen sijaan, että pyrit vain korvaamaan edellisen osaajan, mieti millainen rooli ja osaaminen palvelee yritystäsi nyt ja tulevaisuudessa. Minkälaisia kehitys- ja osaamistarpeita organisaatiossasi on jatkossa?
Pysähtymällä näiden kysymysten ääreen voit puhutella työpaikkailmoituksessa juuri oikeanlaista kohderyhmää ja kohdistaa myös rekrytointimarkkinointiasi esim. sijainnin, potentiaalisen hakijan kiinnostuksen kohteiden sekä vierailtujen paikkojen tai sivustojen mukaan.
Parhaat osaajat ovat vaativia. Rekrytoinneissa tulisi ottaa huomioon myös hakijoiden muuttunut arvomaailma, joka saattaa vaikuttaa työnhakupäätökseen. Kehittämällä esimerkiksi organisaatiosi monimuotoisuutta tai ympäristövastuullisuutta vaikutat myönteisesti työnantajakuvaasi ja houkuttelevuuteesi työnantajana. Tutustu myös, mitkä ovat tehokkaimmat keinot tavoittaa passiiviiset työnhakijat.
Työpaikkailmoitus: tehokkaan sisällön muistilista
- Hyvä visuaalinen ensivaikutelma
- Selkeä ja ytimekäs ulkomuoto
- Lyhyt yritysesittely
- Houkutteleva ja motivoiva työtarjous oikeanlaiselle hakijalle
- Hakukoneoptimoitu sisältö
- Vastaukset potentiaalisen hakijan kysymyksiin
- Palkkamalli tai -haitari esillä
- Selkeät ohjeet lisätiedon saamiseen ja hakemiseen
Mitä tehokas työpaikkailmoitus sisältää?
1. Hyvä visuaalinen ensivaikutelma
Hyvä kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja myös työpaikkailmoituksessa hakijat usein kiinnittävät ensimmäisenä huomioita ilmoituksessa käytettyihin kuviin. Tehokas työpaikkailmoitus voi sisältää näyttäviä, värikkäitä, houkuttelevia ja yrityksenne brändiä ilmentäviä kuvia. Voit myös vaihtoehtoisesti lisätä ilmoitukseen aitoa arkea tai tekemisen meininkiä huokuvia kuvia tai videoita.
Parhaimmat kuvat ovat oikeita kuvia henkilöstöstänne eli vältä liiallista kuvapankkikuvien käyttöä.
2. Selkeä ja ytimekäs ulkomuoto
Tehokas työpaikkailmoitus on lukijalle helppo silmäillä. Ilmoituksen rakenne on looginen ja teksti selkeää, jolloin potentiaalisen hakijan on helppo löytää kaikki olennaisimmat asiat tekstistä.
Bullet pointien käyttö on hyvä keino luettavuuden näkökulmasta, kunhan bullettien sisällön pitää lyhyeänä ja ytimekkäänä. Bulleteilla voit kuvata esimerkiksi seuraavat asiat:
- Mitkä ovat tärkeimmät tehtävät?
- Mitä työssä edellytetään?
- Mitä osaamista toivotaan?
Pidä työpaikkailmoitus ytimekkäänä. Lisää vain olennaisimmat tiedot ja kerro niistä laajemmin haastatteluvaiheessa. Toimiva pituus työpaikkailmoitukselle on sellainen, jonka lukisit itse loppuun.
Oikolue ja oikolueta teksti ennen julkaisua. Huono kieliasu ja kirjoitusvirheet karkottavat monet hyvät hakijat.
3. Lyhyt yritysesittely
Suurimpien ja tunnettujen yritysten ei ole välttämättä tarpeen kertoa itse yrityksestä sen tarkemmin työpaikkailmoituksessa. Suurin osa suomalaisista yrityksistä on kuitenkin sen verran pieniä, että niillä ei ole kovin suurta tunnettuutta työnhakijoiden keskuudessa. Jos siis yrityksesi on tuntemattomampi, kerro lyhyesti yrityksestäsi ja sen tavoitteista.
Isommissa organisaatioissa saattaa olla useita liiketoiminta-alueita, joita potentiaaliset hakijat eivät välttämättä tunne. Tässä tilanteessa kannattaa työpaikkailmoituksessa kuvata lyhyesti liiketoiminta-aluetta, johon työpaikkailmoituksen osaajaa haetaan.
4. Houkutteleva ja motivoiva työtarjous oikeanlaiselle hakijalle
Tee työpaikkailmoituksessasi konkreettinen työtarjous potentiaaliselle hakijalle. Mitä te tarjoatte enemmän verrattuna kilpailijoihin?
Kerro konkreettisesti työtehtävästä ja vaatimuksista, joita hyvältä hakijalta odotetaan. Kerro myös tasapainoisesti perusteluja, miksi hyvän hakijan kannattaisi hakea juuri teille.
Ole houkutteleva, mutta realistinen. Kerro, mikä työssä on haasteellista tai vaikeaa. Mikään työ ei ole ruusuilla tanssimista. Haasteet motivoivat sellaisia työnhakijoita, jotka ovat kunnianhimoisia ja haluavat edetä urallaan. Olemalla avoin työn haasteista herätät enemmän kiinnostusta ja luottamusta työnhakijan silmissä.
Kerro, millaiselle henkilölle työ ei sovi. Usein ilmoituksissa keskitytään herättämään kiinnostusta tehtävää kohtaan, mutta aivan yhtä tärkeää olisi tuottaa tehtävään sopimattomille henkilöille selkeä tieto siitä, että juuri tämä työmahdollisuus ei ole heitä varten. Ei tuhlata kenenkään aikaan olemalla epämääräinen ja saada silloin vääränlaisia hakijoita.
Kerro, millaisilla työkaluilla, -välineillä tai -menetelmillä työtä tehdään. Tai vastaavasti, jos työntekijä saa itse valita työvälineensä, niin kerro sekin. Ammattilaisille tämä asia on usein varsin tärkeä: harva haluaa tehdä työtä huonoilla työvälineillä.
Kerro, miten huolehditte työntekijän työmarkkina-arvon kehittymisestä työsuhteen aikana. Ideaalitilanne on se, että teillä työskenneltyään hänen olisi helppo työllistyä mihin vain. Tämä on myös teidän etunne. Kerro, miten koulutatte ja kasvatatte ammattiosaamista työsuhteen aikana.
Työpaikkailmoituksissa näkyy usein korulauseita tai itsestäänselviä työsuhde-etuja, joista ei oikeastaan jää lukijalle eli potentiaaliselle tulevalle työntekijälle juuri mitään käteen. Vältä turhia kliseitä työpaikkailmoituksissa ja pyri kuvaamaan työkulttuuria aidosti.
5. Tehokas työpaikkailmoitus on hakukoneoptimoitu
Tehokas työpaikkailmoitus on myös hakukoneoptimoitu. Hakukoneoptimoidun työpaikkailmoituksen titteli on konkreettinen, ytimekäs ja yleisesti käytetty. Vaikka Customer Service Ninja kuulostaa erottuvalta, eivät potentiaaliset hakijat tee hakuja tällä tehtävänimekkeellä. Jos kyseessä on laaja tehtävänimike, autat hakijaa tarkentamalla tehtäväalueen tittelin perään esimerkiksi Projektipäällikkö, talotekniikka.
Hakukoneoptimoinnissa teksti ratkaisee ja tehtävän kannalta olennaisia sekä tärkeimpiä avainsanoja kannattaa hyödyntää ilmoitustekstissä monipuolisesti. Luettele erilaisia työssä tarvittavia sovelluksia tai käytettäviä työkaluj ja lisää ilmoitustekstin loppuun avainsanalista olennaisimmista osaamisista. Avainsanat auttavat ilmoitusta nousemaan myös tekoälyltä kysytyissä kysymyksissä työnhausta.
6. Vastaukset hakijan kysymyksiin
Ennakoi hakijan kysymykset ja pyri vastaamaan niihin jo työpaikkailmoituksessa. Esimerkiksi millainen on rekrytointiprosessin aikataulu ja miten prosessi etenee. Anna konkreettisia esimerkkejä tehtävästä työstä tai kuvaile tiimiä, jossa uusi työntekijä tulee toimimaan.
Tarkista myös itsestäänselvyydet. Onhan työpaikkailmoituksessa mainittu, missä työtä tehdään, kauanko työsuhde kestää ja mikä on työaika?
7. Hyvä työpaikkailmoitus sisältää palkkamallin tai -haitarin
Monet hakijat arvostavat sitä, että palkka on ilmoitettu suoraan työpaikkailmoituksessa. Kerro palkkauksesta edes jotain: palkkahaarukka tai -taso, palkkamalli tai noudatettava TES + €.
Jos kyseessä on harjoittelupaikka, muista kertoa, mikä on harjoittelun korvaus tai onko kyseessä palkaton harjoittelu.
8. Selkeät ohjeet lisätiedon saamiseen ja hakemiseen
Tehokas työpaikkailmoitus on vakuuttaa hakijan, mutta hän saattaa silti vielä kaivata hieman lisää houkuttelua tai lisätietoa. Lisää työpaikkailmoitukseen tiedusteluihin vastaavan henkilön yhteystiedot ja ajat, jolloin hän on tavoitettavissa.
Mikäli lisähoukuttelua ei enää tarvita ja hakija päättää hakea työpaikkaa, älä karkota hyvää hakijaa jättämällä kertomatta, miten ja mihin mennessä työpaikkaa haetaan. Hakemisen helppous on tärkeä kulmakivi rekrytoinnin onnistumisessa. Kun sopivan hakijan huomio on saatu houkuteltua, hakijan polun tulisi säilyä selkeänä myös hakemuksen lähettämisessä. Tässä avuksi tulee Laura Rekrytointijärjestelmä.
Julkaise tehokas ja parhaita hakijoita puhutteleva työpaikkailmoitus Lauran ratkaisujen avulla.
























