Rekrytointiprosessin määrittely luo sujuvan rekrytoinnin suuntaviivat

Rekrytointiprosessin määrittely luo sujuvan rekrytoinnin suuntaviivat

Marko Siren Rekrytointi, Rekrytointiprosessi

Rekrytointiprosessin määrittely tekee rekrytoinnista selkeää. Hyvin määritelty prosessi toimii rekrytoijalle tiekarttana, joka ohjaa etenemään rekrytoinnissa järjestelmällisesti. Se määrittelee rekrytointiin yleiset suuntaviivat, ohjaa etenemään rekrytoinnin vaiheissa eteenpäin ja mahdollistaa visuaalisen tilannekatsauksen. 

Hyvin suunniteltu rekrytointiprosessi asettaa hakijat keskiöön. Viestinnällä on suuri merkitys. Riittävä tiedon saaminen rekrytoinnin etenemisestä on yksi tärkeimpiä hakijakokemuksen mittareita. Siksi hakijaviestintä kannattaa suunnitella saumattomaksi osaksi rekrytointiprosessia. Hakijaviestinnästä voi tehdä järjestelmällistä ja oikea-aikaista suunnittelemalla, mitä asioita hakijoille viestitään rekrytoinnin eri vaiheissa. 

Työnhakijoiden kokema todellisuus on usein se, että hakemuksen vastaanottamisesta tulee kiitettävästi tietoa. Samoin siitä, kun valinnat on tehty, eikä hakija ole edennyt jatkoon. Tässä välissä ehtii yleensä tapahtua monta asiaa, joista hakija ei välttämättä saa mitään tietoa. Läpinäkyvä rekrytointi on kuitenkin mahdollista avoimella ja järjestelmällisellä hakijaviestinnällä. Parasta on, että työkalut ovat olemassa. Avoimeen ja ihmisläheiseen hakijaviestintään ei tarvita edes tekoälyä tai muita erillisiä palveluita. 

Sujuva rekrytointi parantaa hakijakokemusta 

Asettumalla hakijan saappaisiin on helppo ymmärtää, että avoin ja ripeä tiedonsaanti työnhaun tilanteesta kuvastaa rekrytoinnin järjestelmällisyyttä ja herättää luottamusta. Miltä tuntuisi, jos omaan sähköpostiin saapuisi tieto siitä, että joku on katsonut hetki sitten lähetetyn hakemuksen? Tai siitä, kun hakemus on otettu vakavaan harkintaan? 

Hyvin määritelty rekrytointiprosessi mahdollistaa myös hyvän hakijakokemuksen. Rekrytointiprosessin nopeus ja riittävä tiedonsaanti prosessin aikana ovat tärkeitä hakijakokemukseen vaikuttavia tekijöitä. On toki hyvä muistaa, että hakijakokemukseen vaikuttaa monet muutkin seikat kuten aiemmat kokemukset ja ennakko-odotukset. 

Parhaimmillaan rekrytointiprosessi näyttäytyy selkeästi hahmotettavana polkuna, joka visualisoi prosessin vaiheet ja tekee siitä läpinäkyvän. Yhdistämällä hakijaviestinnän järjestelmälliseksi osaksi rekrytointia prosessista tulee läpinäkyvä myös hakijoille. 

Rekrytointiprosessin määrittely: miten suunnitella sujuva rekrytointiprosessi? 

Rekrytointiprosessin määrittely alkaa perusasioista. Määrittely on palvelumuotoilun prosessi, jolla hakijalle pyritään luomaan mahdollisimman selkeä polku. Tekniset ratkaisut ja alustat ovat sen vankka perusta, mutta sujuva prosessi sisältää paljon muutakin.

Rekrytointi on myyntiä. Varmista, että hakijoiden tavoittaminen ja rekrytointimarkkinointi ovat hakijalähtöisiä. Rekrytointi on aktiivista vuoropuhelua kiinnostuneiden hakijoiden kanssa. Rekrytointiprosessin tarkoitus on saada rekrytoijia ihmisläheiseen ja luontevaan vuoropuheluun hakijoiden kanssa. 

Viisi vinkkiä hakijoiden tavoittamiseen ja rekrytointimarkkinointiin 

  1. Tunnista, missä hakijat liikkuvat. Miten heidän kiinnostuksensa voi herättää tiedotulvan keskellä? Monikanavaisuus ja harkittu kohdistaminen on valttia avointen työpaikkojen ilmoittelussa.  
  1. Tee työpaikkailmoituksesta persoonallinen. Vältä kliseitä. Konsultoi ilmoitussisältöä tehdessä samanlaisissa tehtävissä työskenteleviä työntekijöitä. Asetu hakijoiden asemaan. Arvioi kriittisesti, onko työpaikkailmoitus hakijalähtöinen? Kuvaako se tehtävän selkeästi, läpinäkyvästi ja rehellisesti? Onko ilmoitus tehty kohderyhmä mielessä pitäen? 
  1. Tee rekrytointikampanjoita. Aktiivinen työnantaja herättää potentiaalisten hakijoiden kiinnostusta erilaisten kampanjoiden kautta.  
  1. Ole aloitteellinen ja aktivoiva. Ota yhteyttä potentiaalisiin osaajiin omatoimisesti niin digitaalisissa ympäristöissä kuin arkipäivän kohtaamisissakin. Sopiva osaaja voi kiinnostua avoimesta tehtävästä, vaikkei hän alun perin olisi ollutkaan aktiivisessa työnhaussa. Taitava rekrytoija on myyjä, joka osaa myydä avoimen tehtävän potentiaalisille osaajille, avoimesti ja todenmukaisesti. 
  1. Valitse rekrytointiin sopiva, tarkoituksenmukainen lomakepohja. Moderni, nopea hakemuslomake palvelee nykypäivän haastavaa rekrytointia, jossa hakijoiden tavoittaminen on vaikeaa ja sopivia hakijoita on vähän. Perinteinen pitkä lomake voi katkaista hakijan polun alkuunsa, jolloin loistavakin rekrytointimarkkinoinnin valuu hukkaan.  

Rekrytointiprosessin määrittely – viisi askelta

  1. Tunnista rekrytoinnin yleisimmät vaiheet ja laadi niistä yleispätevä prosessi rekrytointijärjestelmään. Yleispätevän prosessin avulla rekrytoinnissa voi keskittyä sopivan hakijan löytämiseen.  
  1. Suunnittele, mitä asioita hakijoille viestitään kussakin vaiheessa ja laadi näihin tilanteisiin sopivat viestimallit. 
  1. Valitse, missä vaiheissa viestintä tapahtuu automaattisesti. Avoimen tehtävän myyminen potentiaalisille hakijoille etenee sujuvasti, kun viestintä on johdonmukaista. Johdonmukainen viestintä pitää hakijan kiinnostusta yllä koko rekrytointiprosessin ja sen jälkeen. Jatka pitkäjänteistä rekrytointimarkkinointia koko prosessin ajan.  
  1. Mieti, missä vaiheissa viestintä on järkevää hoitaa täysin henkilökohtaisesti. Esimerkiksi työhaastattelun tulosten ilmoittaminen on yleensä tyylikkäämpää tehdä henkilökohtaisesti soittamalla työnhakijalle pelkän sähköpostin lähettämisen sijaan. 
  1. Valitse, mistä asioista haluat hakijoilta palautetta missäkin rekrytoinnin vaiheessa ja aktivoi palautekyselyt näihin vaiheisiin. Palautekyselyn voi lähettää toki myös rekrytoinnin päätteeksi. Lue artikkelimme siitä, miten hakijakokemus auttaa johtamaan rekrytointeja tiedolla

Haluatko kuulla lisää?

Yleispäteviä vinkkejä voi soveltaa valjastamalla rekrytointijärjestelmän avustamaan rekrytointien hoitamisessa. Haluatko kuulla, miten rekrytoinnista voi tehdä selkeää ja läpinäkyvää Laura Rekrytointijärjestelmän monipuolisia työkaluja hyödyntämällä?

 

Ota yhteyttä