Blogi


Some-verkostot hyötykäyttöön rekrytointivälineenä

Some-verkostot hyötykäyttöön rekrytointivälineenä

Rekrytoinnin historiassa verkostot ovat aina olleet merkittävässä roolissa muun muassa tuttujen työllistämisessä ja sukulaisten tai liikekumppanien välisen työn teettämisessä. Nykyään verkostojen merkitys on erityisen laaja esimerkiksi yksittäisten työntekijöiden tai kokonaisten työkokonaisuuksien etsimisessä, suositusten kysymisessä ja taustojen tarkistamisessa. Sosiaalinen media on viimeisen kymmenen vuoden aikana avannut täysin uudenlaisen mahdollisuuden verkostojen hyödyntämisessä rekrytoinnin välineenä. Työntekijöitä etsitään yhä enemmän sosiaalisen median väylien avulla ja yritysten some-profiilit ovat nykyään...

Lue lisää


Miten sitoutan työnhakijan?

Miten sitoutan työnhakijan?

Rekrytointiprosessia käynnistettäessä on yrityksellä yleensä tietty visio siitä mitä etsitään. Yleensä haettavan persoonan halutaan sopivan organisaatiokulttuuriin ja oikeaa osaamistakin tulisi löytyä. Kun rekrytointiprosessi tuottaa tulosta ja löydetään sopivat talentit, halutaan niistä pitää kiinni. Älä siis mokaa rekrytointiprosessin aikana, vaan sitouta hakija prosessiin. LAURA™ -asiakkaamme Businessliken asiakkuuspäällikkö/konsultti Elina Salo kokosi rekrytoijille 5 näppärää vinkkiä, joiden avulla sitoutat työnhakijan. 1. Viestintä nousi esille sitouttamisen keinoista tärkeimpänä. Kun...

Lue lisää


Älä päästä osaamista karkaamaan muutostilanteissa

Älä päästä osaamista karkaamaan muutostilanteissa

Suomessa siirtyy vuosittain noin 50 000[i] henkeä työeläkkeelle. Osa heistä joutuu valitettavasti nykyisessä taloudellisessa tilanteessa pois työelämästä YT-neuvottelujen kautta jo ennen eläkeikää. Samalla kasvaa riski siitä, että organisaatiot menettävät kriittistä osaamista ja erityisesti hiljaista tietoa. Tietoa prosesseista, tuotteista ja palveluista sekä toimialan ja organisaation kehitysvaiheista sekä historiasta katoaa. Luottamukselliset suhteet, jotka ovat usein henkilöityneet, voivat kärsiä ja epämuodolliset sosiaaliset verkostot muuttua tai kadota kokonaan[ii]. Lähtöhaastattelu ja...

Lue lisää


man hold needle stab an empty bubble

Moderni rekrytointi ei syö perinteistä edes välipalaksi

Perinteisen rekrytoinnin varhaista kuolemaa on ehditty julistaa (ainakin ennustaa, välillä kai toivoakin) useissa yhteyksissä viime vuosien kuluessa. Samassa keskustelussa penätään kovaan ääneen modernin, sosiaalisen ja digitaalisen rekrytoinnin perään. Jotain äärimmäisen olennaista tässä keskustelussa on unohtunut. Moninaiset markkinat Olen seurannut rekrytointialan kehittymistä tuntien valtavaa innostusta ja ylpeyttä. On hienoa, että rekrytointi ja oikeat osaajat on ymmärretty entistä vahvemmin bisneseduksi.  On mahtavaa ja jännittävääkin, että sosiaalinen ja...

Lue lisää


One size fits all

One size fits all

Joskus vaatekaupoissa näkee ilmoituksia, joissa kehutaan yhden koon sopivan kaikille asiakkaille. Tarkoittaako tuo suomeksi sitä, että tuote on lähes yhtä sopimaton kaikille sen käyttäjille? Eli kaikkea hyvää kaikille on käytännössä sama, kuin ei mitään hyvää kenellekään. Miten yllä oleva sitten liittyy rekrytointijärjestelmään? Hyvinkin! Kaikki organisaatiot ja niiden tarpeet ovat erilaisia – jopa erot eri yksiköiden välillä voivat olla huomattavia. Erilaisiin työtehtäviin liittyvä tiedon tarve vaihtelee...

Lue lisää


Mistä on hyvä rekrytointiprosessi tehty?

Mistä on hyvä rekrytointiprosessi tehty?

LAURA™-asiakkaamme Businessliken Johtava konsultti & partneri Marju Vuorensalmi kirjoitti 2.5.2016 bloggauksen ajankohtaisesta aiheesta ”Millainen on hyvä rekrytointiprosessi?”. Bloggauksen tärkeimpänä pointtina korostui tänä päivänä paljon puhuttanut aihe: rekrytointiviestintä. Kuten Vuorensalmi kirjoittaa, rekrytoinnissa on kyse juuri viestintähaasteista. Rekrytointiprosessin onnistuminen on paljolti kiinni viestinnästä hakijoille ja tämän takia prosessin tulee olla aktiivinen. Prosessin etenemisestä tulee informoida hakijoita eikä unohtaa niitä, joilla se ei jatku loppusuoralle. Hyvä rekrytointiprosessi on...

Lue lisää


Tarina hakijakokemuksesta

Tarina hakijakokemuksesta

Kerronpa teille tarinan. Aija on pk-seudulla asuva hieman päälle 30-vuotias KTM, joka huomasi sattumalta netistä häntä kiinnostavan työpaikkailmoituksen. Työnantaja oli varsin tunnettu yritys, jolla on erittäin dynaaminen imago markkinointipiireissä. Työtehtävä vaikutti mielenkiintoiselta. Aijalla oli tehtävään soveltuva kaupallinen tutkinto ja useiden vuosien työkokemus vastaavan tyyppiseltä alalta. Niinpä Aija soitti ilmoituksessa mainittuun numeroon, kyseli lisää tehtävästä ja kertoi itsestään. Kiinnostus tuntui olevan molemminpuolista. Keskustelun päättyessä Aija vakuuttui,...

Lue lisää


Rekrytointiviestinnän monet mahdollisuudet

Rekrytointiviestinnän monet mahdollisuudet

Psycon Oy julkaisi 20.4.2016 Saana Rossin kirjoittaman bloggauksen rekrytointiviestinnän tärkeydestä ja sen mustasta aukosta – ”Ei kiitos”-viestinnästä. Blogikirjoituksessa otetaan kantaa työnhakijaviestintään ja siihen, kuinka helposti se unohdetaan niiden kohdalla, jotka eivät enää jatka mukana hakuprosessissa. Rossin kirjoituksessa oli paljon sellaista asiaa, jonka pitäisi olla itsestään selvää työnantajalle, mutta joka jää silti usein liian vähälle huomiolle. Kuten Rossi kirjoittaa, rekrytointiviestinnässä on kyse paitsi yrityksen työnantajakuvasta, myös...

Lue lisää


Työnhakijakokemuksen merkitys kasvaa

Työnhakijakokemuksen merkitys kasvaa

Uranus kuuluu johtavaan kansainväliseen rekrytointisivustojen verkostoon, The Networkiin. Jäsenyritykset kokoontuivat huhtikuussa 2016 vuosittaiseen tapaamiseen, jossa tuli esille mm. työnhakijakokemuksen merkitys. Rekrytoinnin haasteet meillä ja muualla Monissa maissa työttömyysaste on laskenut merkittävästi finanssikriisin jälkeisistä vuosista. Näissä maissa työntekijöiden saaminen avautuviin tehtäviin on haasteellista. Alakohtaiset vaihtelut hakijamäärissä ovat suuria ja rekrytointihaasteet ovat tuttuja myös Suomessa. Uusi tilanne on saanut painottamaan uusia asioita työntekijähaussa. Tärkeiksi asioiksi ovat nousseet...

Lue lisää


Miksi yrityskulttuurin tulisi näkyä vahvasti jo rekrytoinnissa?

Miksi yrityskulttuurin tulisi näkyä vahvasti jo rekrytoinnissa?

Rekrytointi on yksi yrityksen keskeisimmistä prosesseista, ja sillä on suuri vaikutus yrityskulttuuriin. Rekrytoinnin pelikenttä alkaa jo oman yrityskulttuurin tunnistamisesta ja sen selkeästä viestimisestä niin talon sisä- kuin ulkopuolella. Suomen parhaat työpaikat ovat onnistuneet sekä rekrytoinneissa että työnantajakuvan viestimisessä perinteisiä yrityksiä paremmin. Mitä parhaat sitten tekevät eri lailla? Suomen parhaat työpaikat ovat rakentaneet ja kehittäneet monenlaisia käytänteitä rekrytoinnin saralle. Kaikki käytänteet rakentavat ja vahvistavat haluttua kulttuuria....

Lue lisää



Page 1 of 212