Työnantajakuvan markkinointi

Houkutteleva työpaikkailmoitus markkinoi työnantajakuvaa – 8 keinoa

Marko Siren Rekrytointi, Rekrytointimarkkinointi, Työnantajakuva

Houkutteleva työpaikkailmoitus on tärkeä työnantajakuvan välittäjä. Työnantajakuvan markkinointi edistää positiivista kuvaa työnantajasta. Harva ulkopuolinen työnhakija kuitenkaan tietää, millainen organisaatio oikeasti on työnantajana, jos sitä ei kerrota rekrytointien aikana.

Työnantajakuva on erottamaton osa rekrytointeja ja organisaation brändiä. Siksi jokainen rekrytointi on myös kampanja brändin eteen. Työnantajakuvan esiintuomisen ei tarvitse olla vaikeaa, kun perusasiat ovat kunnossa. Lue meidän seitsemän vinkkiä siihen, miten luoda houkutteleva työpaikkailmoitus, joka myös peilaa työnantajakuvaasi. Bonusvinkkinä kerromme hyvän työpaikkailmoituksen jatkeena toimivista automaattisista hakijaviesteistä.

  1. Kohdista työpaikkailmoituksen sisältö hakijoille
  2. Yhdistele eri tapoja sisällön esittämiseen
  3. Käytä työpaikkailmoituksessa sävyä, joka ilmentää työnantajakuvaa
  4. Luo tunnelmaa brändi-ilmeen ja taustakuvan avulla
  5. Kuvat työpaikkailmoituksessa luovat tarinaa ja markkinoivat työnantajakuvaa
  6. Näytä työarkea videoiden avulla
  7. Työpaikkailmoitus: Käytä selkeää sanastoa

Luo houkutteleva työpaikkailmoitus huomioimalla nämä 8 keinoa

1. Kohdista työpaikkailmoituksen sisältö hakijoille

Mitä hakijan on hyvä tietää avoimesta tehtävästä? Selkeän ja konkreettisen roolikuvauksen sekä työnantajaesittelyn lisäksi kerro työpaikkailmoituksessa muistakin työnhakijoita kiinnostavista seikoista. Kiinnostavat käytännöt työarjessa, konkreettiset tiedot työsuhde-eduista tai lyhyet terveiset tulevilta kollegoilta kertovat organisaatiostasi enemmän kuin pelkkä tehtävänkuvaus ja vaatimusluettelo.

Työpaikkailmoitus kohdistetaan aina tavoiteltavalle hakijakohderyhmälle, mikä tarkoittaa myös ilmoituksen sisällön mukauttamista kohderyhmäänsä puhuttelevaksi. Sisältöä laadittaessa on hyvä astua hakijan saappaisiin ja miettiä, millainen kuva ilmoituksesta muodostuu sellaiselle osaajalle, joka ei tiedä organisaatiosta tai sen työarjesta ennestään mitään. Poimi vinkit hyvän työpaikkailmoituksen luomiseen Näin teet houkuttelevan ja informatiivisen työpaikkailmoituksen -webinaarimme tallenteesta.

2. Yhdistele eri tapoja sisällön esittämiseen

Meiti, millä tavalla haluat esittäytyä työpaikkailmoituksessa. Työpaikkailmoituksen sisältö koostuu esimerkiksi muotoillusta tekstistä, linkeistä, luetteloista, kuvista ja videoista, joilla kullakin on omat vahvuutensa tiedon esittämisessä. Hyvä kokonaisuus rakentuu yhdistämällä ilmoitukseen eri muotoisia sisältöjä. Esimerkiksi video voi osoittautua tekstiä tehokkaammaksi tavaksi kertoa työarjesta.

Työnantajakuvan markkinointia videon keinoin, työpaikkailmoitusta voi rikastaa videolla
Työtehtävästä, työhyvinvoinnista ja henkilöstöeduista kerrotaan Perustavan työpaikkailmoituksessa videoiden avulla. Kuvakaappaus Perustavan työnhakusivuilta.

3. Käytä työpaikkailmoituksessa sävyä, joka ilmentää työnantajakuvaa

Oikeanlainen kirjoitetun tekstin sävy on mainio keino peilata työnantajakuvaa. Valitse työpaikkailmoitukseen ja hakijaviestintään sopiva ja todenmukainen ”sävypaletti”. Lue kolme esimerkkiä erilaisilla sävyillä kirjoitetuista teksteistä rekrytointi-ilmoituksessa:

  • Muodollinen ja neutraali: Hakemukset pyydetään lähettämään sähköisesti oheisella lomakkeella xx mennessä. Kaikkiin hakemuksen lähettäneisiin ollaan yhteydessä rekrytoinnin edetessä.
  • Tuttavallinen ja helposti lähestyttävä: Vaikuttaako tehtävä sinusta mielenkiintoiselta? Kuulisimme sinusta mielellämme lisää! Laita hakemusta tulemaan, niin olemme pian yhteydessä! 
  • Rento ja räväkkä: Iskeekö tehtävä sinuun kuin nyrkki silmään? Heitäpä hakemuksesi meille, niin jutskataan lisää!

Parhaimmillaan sävyllä välitetään tunnetta brändistä ja mielikuvia työarjesta. Oikein valittu kirjoitustyyli auttaa saamaan huomiota ja erottumaan muista työnantajista. Esimerkiksi LUT-yliopisto onnistui taannoin tekemään MacGyverin rekrytointi-ilmoituksellaan. Työpaikkailmoituksen käyttämän kirjoitustyylin sävy voi tulla esille myös pienillä sanavalinnoilla.

4. Luo tunnelmaa brändi-ilmeen ja taustakuvan avulla

Pidä brändivärit, logo, fontit ja sloganit aina organisaation brändiohjeiden mukaisina. Brändin ympärille voi kuitenkin luoda tunnelmaa esimerkiksi tarkkaan valitulla, hyvälaatuisella taustakuvalla. Taustakuva on tehokas keino, jolla rekrytointi-ilmoituksista saa näyttäviä. Mieti kuitenkin tarkkaan, millaisen vaikutelman haluat luoda, jotta visuaalinen puoli ja teksti toimivat yhdessä. 

Työnantajakuvan markkinointia, työpaikkailmoitus saa oikean tunnelman taustakuvan avulla
Taustakuva tuo Valion työpaikkailmoitukseen tunnelmaa. Kuvakaappaus Valion työnhakusivuilta.

5. Kuvat työpaikkailmoituksessa luovat tarinaa ja markkinoivat työnantajakuvaa

Mitä voisit viestiä hakijoille kuvilla? Sävyä voi peilata myös työpaikkailmoitukseen ja hakijaviesteihin liitetyillä kuvilla. Tunnelman lisäksi kuvalla voi viestiä esimerkiksi työympäristöstä tai vaikkapa työkavereista sen, mihin kirjallinen viestintä ei ulotu.

Kuva-aiheella on suuri merkitys kuvasta välittyvään tarinaan. Ulkoa otettu kuva rakennuksesta kertoo erilaista tarinaa kuin vaikkapa kuva, jossa näkyy ihminen työnsä ääressä. Kuvitus onkin hyvä suunnitella asiayhteyteen sopivaksi. Näin erilaisia kuva-aiheita voi käyttää rekrytoinnin eri vaiheissa:

  • Työpaikkailmoitus: Kuva ihmisistä tekemässä ilmoituksessa mainittua tehtävää.
  • Kiitos hakemuksesta -viesti: Kuva työtiimistä tsemppaamassa peukut ylhäällä
  • Hakemus otettu käsittelyyn -viesti: Kuva ahaa-elämyksestä, esimerkiksi idealamppu syttyy.
  • Haastattelukutsu: Kuva raollaan olevasta ovesta, josta näkyy haastattelija työpöytänsä ääressä.
  • Ei kiitos -viesti: Kuva tiimistä toivottamassa hyvää jatkoa ja toivottamassa tervetulleeksi hakemaan uudelleen.

Kuvat eivät tietenkään ole itsetarkoitus, eikä kuvituksen suunnittelusta kannata tehdä liian monimutkaista. Yksikin iskevä kuva työpaikkailmoituksessa ja vaikka yleiskäyttöinen, hyvää fiilistä ilmentävä bannerikuva hakijaviesteissä voivat toimia vallan mainiosti.

6. Näytä työarkea videoiden avulla

Mitä asioita voisit kertoa ilmoituksissa videon muodossa? Siinä missä kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, video kertoo vieläkin enemmän. Muutaman minuutin videolla voi esitellä hienosti esimerkiksi rooliin liittyvää työarkea. Organisaation esittely toimii hienosti myös videon muodossa.

7. Houkutteleva työpaikkailmoitus sisältää selkeää sanastoa

Muista, että ulkopuoliset henkilöt eivät aina tiedä, minkälaista merkitystä organisaation käytössä vakiintuneet termit kantavat sisällään.

Miten viesteissä käytetty terminologia näyttäytyy hakijoille? Kertooko esimerkiksi “haetaan erityisasiantuntijaa strategiaosastolle” riittävästi tehtävän sisällöstä? Ei ainakaan sellaisenaan, vaan termit “erityisasiantuntija” ja “strategiaosasto” täytyy avata ilmoituksessa. Sanastoa ei tietenkään tarvitse avata kaikille hakijoille. Olennaista on, että työpaikkailmoituksessa ja hakijaviestinnässä käytetyt termit ovat selkeitä sille hakijakohderyhmälle, jota rekrytoinnilla halutaan puhutella.

Bonusvinkki: Työpaikkailmoituksen jatkeena automaattiset hakijaviestit

Missä vaiheissa voisit hyödyntää automaattisia hakijaviestejä? Viestinnällä on suuri vaikutus työnantajakuvaan ja hakijakokemukseen eikä työnantajakuvan markkinointi ei saa unohtua, kun viestitään hakijoille. Siksi on tärkeää, että hakijat saavat riittävästi tietoa rekrytoinnin etenemisestä. Tai mieluummin jopa niin päin, että hakijat saavat riittävästi tietoa siitä, missä heidän hakemuksensa etenevät rekrytoinnissa.

Automatiikan voi onneksi valjastaa avustamaan rekrytoinnin merkittävissä vaiheissa, ja myös automaattisia hakijaviestejä voi personoida nykypäivänä. Automaattinen hakijaviesti ei kuitenkaan ole itsetarkoitus, vaan kannattaa valita tilanteeseen ja rekrytoinnin vaiheeseen aina sopivin ja tyylikkäin viestimistapa.

Työnantajakuvan markkinointia automaattiviestin avulla
Automaattisena viestinä tehty väliaikatieto hakijalle siitä, että hakemus on otettu käsittelyyn.

Katso havainnoillistava esimerkki, missä vaiheissa automatiikka voisi avustaa hakijaviestinnässä ja edesauttaa positiivisen työnantajakuvan markkinointia.

Vaihe Viesti
Kun hakemus saapuu “Kiitos hakemuksestasi”
(personoitu automaattiviesti)
Kun hakemus otetaan käsittelyyn “Hakemuksesi on otettu käsittelyyn”
(personoitu automaattiviesti)
Kun hakija siirretään “Ehkä”-vaiheeseen “Hakemuksesi arviointi on vielä meneillään, palaamme mahdollisimman pian”
(personoitu automaattiviesti)
Kun hakija hylätään hakemuksen perusteella “Kiitos että olit mukana, mutta ei tällä kertaa”
(personoitu automaattiviesti, ryhmäviesti tai täysin henkilökohtainen viesti)
Kun hakija hylätään haastattelun/henkilöarvioinnin perusteella Puhelinsoitto! Haastatteluun ja henkilöarviointiin asti edenneille hakijoille on tyylikästä ilmoittaa päätöksestä puhelinsoitolla.
Kun hakija valitaan Puhelinsoitto! Myös valitulle hakijalle on tyylikästä ilmoittaa päätöksestä puhelinsoitolla ja sopia samalla, miten seuraavaksi edetään.

Lue myös artikkelimme 10 helppoa oivallusta, miten rakennat työnantajakuvaa ja hakijakokemusta rekrytoinneissa.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä