huippuosaajat

Näin saat huippuosaajat pysymään töissä

Tiina Paasonen Rekrytointi, Työyhteisön kehittäminen

Headhunter Mike Palman mielestä huippuosaajat on helppo tunnistaa ja tavoittaa. Heidän rekrytoiminen on haastavaa mutta varsin mahdollista. Mutta jos huippuosaajat halutaan pitää työpaikalla pitkään, se vaatii aktiivista panostamista esihenkilöiltä tai rekrytoijalta.

Palma on jakanut LinkedIn:ssä viisi vinkkiä siihen, miten huippuosaajat saa pidettyä työpaikalla tyytyväisinä.

Mike Palman viisi vinkkiä:

1. Suunnittele uuden työntekijän palkkaaminen alusta asti

Jokainen uusi työntekijä tarvitsee aluksi työnohjausta. Myös henkilöstön on syytä tietää uudesta rekrytoinnista hyvissä ajoin. Kun kaikki ovat perillä prosessista, sujuu homma mutkattomasti.

2. 100 päivän katsaus

Suomessa ”the 100 day review” taitaa olla aika tuntematon käsite, mutta toki vastaavaa toimintaa täälläkin tehdään. Kyseessä on siis käytännössä hyvissä ajoin, eli noin kolmen kuukauden päästä työsuhteen alusta käytävä ensimmäinen kehityskeskustelu. Uudelta työntekijältä on hyvä kysellä esimerkiksi ”Vastaavatko työtehtävät sitä, mitä sinulle luvattiin?” ja ”Onko innostuksesi työtä kohtaan kohonnut vai pudonnut, kun olet nyt päässyt enemmän sisälle hommiisi?” Puolen vuoden tienoilla on sitten hyvä pitää hieman laajempi ja tarkempi keskustelu.

3. Jokaisella on mielipide

Yleisin syy siihen, miksi ihmiset alkavat katsella uusia töitä on se, että heistä tuntuu, ettei heidän mielipidettään kuunnella työpaikalla. Tämän vuoksi on tärkeää, että huippuosaajat sitoutetaan aktiivisesti. Se onnistuu kysymällä jatkuvasti osaajien mielipiteitä ja etsimällä heille työyhteisössä uusia mahdollisuuksia.

4. Huippuosaajat vaativat päätöksiä

Mikään ei ärsytä huippuosaajia enempää, kuin päämäärätön johtaminen. Jos päätöksiä ei tehdä, osaajista tuntuu, että heidän kyvyt menevät hukkaan. Päättäjien on siis syytä olla jämptejä ratkaisuissaan ja johtaa henkilöstöä reilusti ja määrätietoisesti.

5. Huippuosaajat olettavat, että lunastat lupauksesi

Älä lupaa työntekijöille liikoja. Se saa heidät turhautumaan. Aseta lupauksesi mieluummin alas ja työntekijät yllättyvät positiivisesti, kun saavatkin luvattua enemmän. Ikävintä on sijoittaa huippuosaajaan, joka nopeasti kyllästyy petettyihin lupauksiin ja luovuttaa.

Laura tarjoaa ratkaisuja työsuhteiden ylläpitämiseen. Laura Rekrytointijärjestelmä voi olla avuksi huippuosaajien työsuhteen hoitamisessa. Palkatun henkilön täyttämä työhakemus voidaan muokata hänen osaamisprofiilikseen, jota työntekijä voi ylläpitää järjestelmässä. Osaamisprofiilit toimivat myös hyvänä pohjana esimerkiksi koko organisaation osaamisenhallinnalle ja henkilön urasuunnittelulle ja kehityskeskusteluille.

Lauran monipuolisten lomakkeiden, muokattavien kysymystyyppien sekä raportoinnin avulla on mahdollista toteuttaa monipuolisia henkilöstökyselyitä ja kartoittaa esimerkiksi henkilöstötyytyväisyyttä.

Lue Mike Palman koko blogiteksti LinkedIn:stä tästä (englanniksi).

Artikkelin kuva: Mikael Blomkvist/Pexels