Kohdistettu rekrytointimarkkinointi ja työnantajamielikuva

Työnantajamielikuva edistää vetovoimaasi

Jonne Laiho Rekrytointi, Rekrytointimarkkinointi, Työnantajakuva

Tässä artikkelissa kerromme, miten sinä voit parantaa yrityksesi työnantajamielikuvaa. Selkeän työnantajakuvan avulla tavoitat haluttuun kohderyhmään kuuluvat osaajat kohdistetun rekrytointimarkkinoinnin kautta. Mikäli työnantajamielikuva ei ole hakijan mielestä vetoava, ei hän lue ilmoitusta otsikkoa pidemmälle. 

Työnantajamielikuva vaatii pitkäjänteistä työtä 

Työnantajamielikuva kertoo, millaiseksi työnantajaksi yritys koetaan niin työntekijöiden kuin työnhakijoidenkin keskuudessa. Työnantajamielikuva muodostuu yrityksen perustamishetkestä lähtien ja jokaisen yksilön mielessä. Työnantajamielikuvan muodostumisen vaikutteina toimivat yksilön omat kokemukset, asenteet sekä arvot sekä kulloinkin tarjolla oleva tieto.  

Työnantajakuvaa muokkaavat organisaation viestintäsisällöt ja -tyylit, visuaalinen ilme sekä rekrytoinneissa esimerkiksi hakijaviestintä ja -kokemus. Työnantajamielikuvan rakentaminen vaatii siis pitkäjänteistä brändityötä, johon ei ole oikotietä. 

Työnantajamielikuvan kehittämiseen täytyy investoida aikaa ja rahaa. Tulokset nähdään usein vasta pitkällä tähtäimellä. Panostus maksaa itsensä kuitenkin takaisin ennemmin tai myöhemmin, sillä kaikki saatu ja ostettu näkyvyys vaikuttaa mielikuvaan ja yrityksesi vetovoimaan työnantajana. 

Olemalla sellainen kuin mitä viestinnässä kerrot olevasi, luot aitoa hyvää mielikuvaa, jonka avulla sitoutat olemassa olevan henkilöstösi entistä vahvemmin yritykseesi. Houkuttelevuutesi paranee myös työnhakijoiden näkökulmasta, jos he muistavat sinut jo ennen työpaikkailmoituksen lukemista.  

Laadukkaan työnantajamielikuvan avulla luot vahvaa työkulttuuria ja parannat henkilöstösi viihtyvyyttä. Hyvä työkulttuuri vähentää mahdollisten korvausrekrytointien tarvetta. Kun henkilöstösi on sitoutunutta, viihtyy ja kokee työnsä merkitykselliseksi, se myös näkyy ulospäin. Selkeä ja erottuva työnantajamielkuva helpottaa myös tulevia rekrytointeja. 

Työnantajamielikuva välittyy kohdistetnu rekrytointimarkkinoinnin avulla

Kohdistetun rekrytointimarkkinoinnin avulla tavoitat halutun kohderyhmän; niin aktiiviset kuin passiivisetkin hakijat. Rekrytointikmarkkinoinnin kautta viestit heille avoimesta tehtävästä ja haluamistasi asioista tehokkaasti. Rekrytointimarkkinointi on mainontaa siinä missä mikä tahansa muukin mainoskampanja: sillä markkinoidaan yritystäsi houkuttelevana työnantajana.

Oikein tehty kohdistettu rekrytointimarkkinointi tavoittaa sekä aktiiviset- että passiiviset työnhakijat. Tutustu, miten passiivinen työnhakija haluaa tulla rekrytoiduksi.

Ennen kohdistetun rekrytointimarkkinoinnin aloittamista 

Ennen kohdistetun rekrytointimarkkinoinnin aloittamista, mieti mitä haluat viestiä ja kenelle. On hyvä muistaa, että ilmoituksesi näkyy todennäköisesti usealle tuhannelle henkilölle kampanjan aikana. Kohdistetulla rekrytointimainoksellasi haluat saada oikeanlaiset osaajat vakuuttumaan sinusta työnantajana ja hakemaan tehtävää. 

Rekrytointikampanjassa käytettävän työpaikkailmoituksen sisältö tuleekin suunnitella siten, että se tukee positiivista työnantajamielikuvaa ja puhuttelee haluamaasi kohderyhmää. Panostaminen houkuttelevaan työpaikkailmoitukseen vaikuttaa suoraan siihen, kuinka paljon hakemuksia saat ja kuinka laadukkaita ne ovat. 

Kenet haluat tavoittaa rekrytointimarkkinoinnillasi?

Niin työpaikkailmoitusta tehdessä kuin työnantajamielikuvaa rakentaessa tulisi katsoa ympärilleen ja miettiä, millaista osaajaa oikein haetaan. Onko teillä jo joku huipputyyppi, jonka kaltaisia osaajia haluatte lisää? Mitkä tekijät tekevät hänestä sopivan juuri teille? Onko se koulutus, työkokemus, erityisosaaminen, persoona vai joku muu? 

Määrittele näiden perusteella oikeat houkuttelevuustekijät, joihin keskittymällä viestit työpaikkailmoituksessa hakijaa puhuttelevasti. Näin kohdistat myyntipuheesi juuri sille ryhmälle, mistä oikeanlaista osaajaa haetaan. 

Potentiaaliset hakijat eivät välttämättä tiedä, mitä yrityksesi tekee

Kaikista suurimpien ja tunnetuimpien yritysten ei ole välttämättä tarpeen kertoa itse yrityksestä sen tarkemmin työpaikkailmoituksessa. Suurin osa suomalaisista yrityksistä ovat kuitenkin sen verran pieniä, että niillä ei ole kovin suurta tunnettuutta työnhakijoiden keskuudessa. Yritysesittelyyn kannattaa siis panostaa esimerkiksi somessa ja yrityssivuilla. Luo hyvä ensivaikutelma kertomalla lyhyesti ja ytimekkäästi yrityksestäsi. 

Itse työnkuvaa voi markkinoida houkuttelevasti

Työnhakijoilla saattaa olla aivan suotta ennakkoluuloja joitakin töitä kohtaan, mikä vähentää houkuttelevuutta ja hakemusten määrää. Pyri tuomaan työpaikkailmoitukselle esille, mikä työtehtävässä on hyvää. Onko työtehtävässä jotain sellaista, mitä muista tehtävistä ei löydy? Muista, että hakijan markkinoilla et voi vain esittää vaatimuksia hakijalle, vaan sinun tulee tehdä houkutteleva työtarjous hakijalle. 

Mikä tekee yrityksestäsi ainutlaatuisen?

Monella yrityksellä on sellaisia erityispiirteitä, jotka tekevät heistä todella houkuttelevan työnantajan. Esimerkiksi Pekkaniska Oy palkitsee työntekijöitään kuntobonuksilla ja onkin ollut useampaan otteeseen myös uutisotsikoissa etuihin liittyen. Tietävätkö hakijat, mikä tekee teistä ainutlaatuisen? Miten te eroatte kilpailijoista? Miksi juuri teille kannattaa tulla töihin? 

Vinkki: Kysy myös nykyisiltä työntekijöiltä, mitä heidän mielestään työpaikkailmoitukseen kannattaa sisällyttää. 

Ota kumppani kohdistettuun rekrytointimarkkinointiin ja hyödy laajemmasta näkyvyydestä 

Me autamme tuomaan arvonne esiin. Toteutamme kohdistettuja rekrytointikampanjoita haluamasi kriteereiden pohjalta Avaimet käteen -periaatteella. Kohdistamme, mainostamme ja optimoimme työpaikkailmoitukset sopivalle kohderyhmälle asiantuntemuksemme, kohdentamistietojen sekä hakusanakäyttäytymisen perusteella. 

Kohdistetuissa rekrytointikampanjoissa yrityksenne näkyvät siellä, missä ihmiset ovat: 

  • Sosiaalinen media: Facebook & Instagram 
  • Google 
  • Mediakumppaniverkosto 
  • Korostettu lisänäkyvyys Laura.fi:ssä

Kohdistettu rekrytointikampanjamme on laadukas, kattava ja kustannustehokas ratkaisu rekrytointiin. Kampanjan hinta on 1 250 € + työpaikkailmoituksen hinta. Kampanja toteutetaan aina Laura.fi:ssä julkaistuun työpaikkailmoitukseen.  

Lupaamme työpaikkailmoitukselle vähintään 500 katselukertaa. Rekrytointikampanja sisältää aina tyytyväisyystakuun.

Tilaa kohdistettu rekrytointikampanja

Kiinnostuitko? Lue Tuusulan kunnan asiakasreferenssi toteuttamastamme kohdistetusta rekrytointikampanjasta.