Työnantajakuvan markkinointi

Kahdeksan keinoa työnantajakuvan markkinointiin rekrytoinneissa

Marko Siren Ajankohtaista

Työnantajakuvan markkinointi on parhaimmillaan sitä, että se edistää positiivista kuvaa työnantajasta. Harva ulkopuolinen työnhakija kuitenkaan tietää, millainen organisaatio oikeasti on työnantajana, jos sitä ei kerrota rekrytointien aikana. Rekrytointi-ilmoitus ja hakijaviestintä ovatkin tärkeitä työnantajakuvan viestikapuloita.

Työnantajakuva on erottamaton osa rekrytointeja. Siksi jokainen rekrytointi on myös kampanja työnantajakuvan eteen. Työnantajakuvan esiintuomisen ei tarvitse olla mystistä eikä vaikeaa, kun aloittaa tärkeistä perusasioista. Seuraavaksi löydät kahdeksan vinkkiä, miten työnantajakuvan markkinointi onnistuu rekrytointi-ilmoituksen ja hakijaviestinnän avulla.

1. Kohdista sisältö hakijoille

Mitä hakijan on hyvä tietää avoimesta tehtävästä? Selkeän ja konkreettisen roolikuvauksen sekä työnantajaesittelyn lisäksi rekrytointi-ilmoituksessa kannattaa kertoa muistakin työnhakijoita kiinnostavista seikoista. Kiinnostavat käytännöt työarjessa, konkreettiset tiedot työsuhde-eduista tai vaikkapa lyhyet terveiset tulevilta kollegoilta auttavat näkemään syvemmälle kuin pelkkä tehtävänkuvaus ja vaatimusluettelo.

Rekrytointi-ilmoitus on tärkeää kohdistaa tavoiteltavalle hakijakohderyhmälle, mikä tarkoittaa myös ilmoituksen sisällön mukauttamista kohderyhmäänsä puhuttelevaksi. Sisältöä laadittaessa onkin hyvä astua välillä hakijan saappaisiin ja tarkastella, millainen kuva ilmoituksesta muodostuisi potentiaaliselle hakijalle, joka ei tiedä organisaatiosta eikä sen työarjesta ennestään mitään. Vinkkejä hyvän rekrytointi-ilmoituksen luontiin voit poimia 24.11.2020 järjestetyn Näin teet houkuttelevan ja informatiivisen työpaikkailmoituksen -webinaarimme tallenteesta.

2. Yhdistele eri tapoja sisällön esittämiseen

Millä tavalla haluat esittäytyä rekrytointi-ilmoituksessa? Nykypäivänä ilmoitussisällön voi rakentaa mm. muotoillusta tekstistä, linkeistä, luetteloista, kuvista ja videoista, joilla kullakin on omat vahvuutensa tiedon esittämisessä. Hyvä kokonaisuus voi muodostua yhdistämällä ilmoitukseen eri muotoisia sisältöjä. Esimerkiksi video voi osoittautua tekstiä tehokkaammaksi tavaksi kertoa työarjesta.

Työnantajakuvan markkinointia videon keinoin
Työtehtävästä, työhyvinvoinnista ja henkilöstöeduista kerrotaan Perustavan rekrytointi-ilmoituksessa videoilla. Kuvankaappaus Perustavan työnhakusivuilta.

3. Käytä sävyä, joka ilmentää työnantajakuvaa

Millaisella sävyllä haluat esiintyä rekrytoinnissa? Oikeanlainen kirjoitetun tekstin sävy on mainio keino peilata työnantajakuvaa, ja siksi rekrytointi-ilmoitukseen ja hakijaviestintään kannattaa valita sopiva ja todenmukainen sävypaletti. Seuraavassa kolme esimerkkiä erilaisilla sävyillä kirjoitetuista teksteistä rekrytointi-ilmoituksessa:

  • Muodollinen ja neutraali: Hakemukset pyydetään lähettämään sähköisesti oheisella lomakkeella xx mennessä. Kaikkiin hakemuksen lähettäneisiin ollaan yhteydessä rekrytoinnin edetessä.
  • Tuttavallinen ja helposti lähestyttävä: Vaikuttaako tehtävä sinusta mielenkiintoiselta? Kuulisimme sinusta mielellämme lisää! Laita hakemusta tulemaan, niin olemme pian yhteydessä! 
  • Rento ja räväkkä: Iskeekö tehtävä sinuun kuin nyrkki silmään? Heitäpä hakemuksesi meille, niin jutskataan lisää!

Parhaimmillaan sävyllä voidaan luoda tunnetta ja peilata mielikuvia työarjesta. Sävy voi myös auttaa saamaan huomiota ja erottumaan muista työnantajista, kuten esimerkiksi LUT-yliopisto onnistui taannoin tekemään MacGyverin rekrytointi-ilmoituksellaan. Ilmoituksen sävy voi värittyä joskus pienilläkin sanavalinnoilla.

4. Luo tunnelmaa brändi-ilmeen ja taustakuvan avulla

Millaisen vaikutelman haluat luoda ilmoitusten brändin ja taustakuvan avulla? Brändivärit, logo, fontit ja sloganit tulee toki pitää organisaation brändiohjeiden mukaisina. Brändin ympärille voi kuitenkin luoda tunnelmaa esimerkiksi taustakuvan avulla. Tekstin ja viestinnän sävyn ohella taustakuva on mainio keino tuoda rekrytointeihin visuaalista sävyä ja tunnelmaa ja tehdä rekrytointi-ilmoituksista näyttäviä.

Työnantajakuvan markkinointia rekrytointi-ilmoituksessa
Taustakuva tuo Valion rekrytointi-ilmoitukseen tunnelmaa. Kuvankaappaus Valion työnhakusivuilta.

5. Työnantajakuvan markkinointi kuvien avulla luo tarinaa

Mitä voisit viestiä hakijoille kuvilla? Sävyä voi peilata myös rekrytointi-ilmoitukseen ja hakijaviesteihin liitetyillä kuvilla. Tunnelman lisäksi kuvalla voi viestiä esimerkiksi työympäristöstä tai vaikkapa työkavereista sen, mihin kirjallinen viestintä ei ulotu.

Kuva-aiheella on suuri merkitys kuvasta välittyvään tarinaan. Ulkoa otettu kuva rakennuksesta kertoo erilaista tarinaa kuin vaikkapa kuva, jossa näkyy ihminen työnsä ääressä. Kuvitus onkin hyvä suunnitella asiayhteyteen sopivaksi. Seuraavassa pitkälle viety esimerkki, miten erilaisia kuva-aiheita voi käyttää rekrytoinnin eri vaiheissa:

  • Rekrytointi-ilmoitus: Kuva ihmisistä tekemässä ilmoituksessa mainittua tehtävää.
  • Kiitos hakemuksesta -viesti: Kuva työtiimistä tsemppaamassa peukut ylhäällä
  • Hakemus otettu käsittelyyn -viesti: Kuva ahaa-elämyksestä, esimerkiksi idealamppu syttyy.
  • Haastattelukutsu: Kuva raollaan olevasta ovesta, josta näkyy haastattelija työpöytänsä ääressä.
  • Ei kiitos -viesti: Kuva tiimistä toivottamassa hyvää jatkoa ja toivottamassa tervetulleeksi hakemaan uudelleen.

Kuvat eivät tietenkään ole itsetarkoitus, eikä kuvituksen suunnittelusta kannata tehdä liian monimutkaista. Yksikin iskevä kuva rekrytointi-ilmoitukseen ja vaikka yleiskäyttöinen, hyvää fiilistä ilmentävä bannerikuva hakijaviesteissä voivat toimia vallan mainiosti.

Työnantajakuvan markkinointia haastattelukutsussa
Haastattelukutsu, jonka kuvabannerista heijastuu työn ilo.

6. Näytä työarkea videoiden avulla

Mitä asioita voisit kertoa ilmoituksissa videon muodossa? Siinä missä kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, video kertoo vieläkin enemmän. Muutaman minuutin videolla voi esitellä hienosti esimerkiksi rooliin liittyvää työarkea. Organisaation esittely voi toimia hienosti myös videon muodossa.

7. Käytä rekrytoinneissa selkeää sanastoa

Miten viesteissä käytetty terminologia näyttäytyy hakijoille? On hyvä muistaa, että ulkopuoliset henkilöt eivät aina tiedä, minkälaista merkitystä organisaation käytössä vakiintuneet termit kantavat sisällään.

Sanooko esimerkiksi “haetaan erityisasiantuntijaa strategiaosastolle” riittävästi tehtävän sisällöstä? Ei ainakaan sellaisenaan, vaan termit “erityisasiantuntija” ja “strategiaosasto” täytyy avata ilmoituksessa. Sanastoa ei tietenkään tarvitse avata kaikille hakijoille. Olennaista on, että ilmoituksessa ja hakijaviestinnässä käytetyt termit ovat selkeitä sille hakijakohderyhmälle, jota rekrytoinnilla halutaan puhutella.

8. Välitä hakijoille riittävästi tietoa rekrytoinnin etenemisestä

Missä vaiheissa voisit hyödyntää automaattisia hakijaviestejä? Viestinnällä on suuri vaikutus työnantajakuvaan ja hakijakokemukseen eikä työnantajakuvan markkinointi ei saa unohtua, kun viestitään hakijoille. Siksi on tärkeää, että hakijat saavat riittävästi tietoa rekrytoinnin etenemisestä. Tai mieluummin jopa niin päin, että hakijat saavat riittävästi tietoa siitä, missä heidän hakemuksensa etenevät rekrytoinnissa.

Automatiikan voi onneksi valjastaa avustamaan rekrytoinnin merkittävissä vaiheissa, ja myös automaattisia hakijaviestejä voi personoida nykypäivänä. Automaattinen hakijaviesti ei kuitenkaan ole itsetarkoitus, vaan kannattaa valita tilanteeseen ja rekrytoinnin vaiheeseen aina sopivin ja tyylikkäin viestimistapa.

Työnantajakuvan markkinointia automaattiviestin avulla
Automaattisena viestinä tehty väliaikatieto hakijalle siitä, että hakemus on otettu käsittelyyn.

Seuraavassa esimerkki, missä vaiheissa automatiikka voisi avustaa hakijaviestinnässä ja edesauttaa positiivisen työnantajakuvan markkinointia.

VaiheViesti
Kun hakemus saapuu“Kiitos hakemuksestasi”
(personoitu automaattiviesti)
Kun hakemus otetaan käsittelyyn“Hakemuksesi on otettu käsittelyyn”
(personoitu automaattiviesti)
Kun hakija siirretään “Ehkä”-vaiheeseen“Hakemuksesi arviointi on vielä meneillään, palaamme mahdollisimman pian”
(personoitu automaattiviesti)
Kun hakija hylätään hakemuksen perusteella“Kiitos että olit mukana, mutta ei tällä kertaa”
(personoitu automaattiviesti, ryhmäviesti tai täysin henkilökohtainen viesti)
Kun hakija hylätään haastattelun/henkilöarvioinnin perusteellaPuhelinsoitto! Haastatteluun ja henkilöarviointiin asti edenneille hakijoille on tyylikästä ilmoittaa päätöksestä puhelinsoitolla.
Kun hakija valitaanPuhelinsoitto! Myös valitulle hakijalle on tyylikästä ilmoittaa päätöksestä puhelinsoitolla ja sopia samalla, miten seuraavaksi edetään.

Katso myös artikkelimme 10 helppoa oivallusta, miten rakennat työnantajakuvaa ja hakijakokemusta rekrytoinneissa.