Miten tekstiviesti auttaa hakijaviestinnässä ja kannattaako sitä käyttää? Tässä artikelissa avaamme, miten tekstiviestiä ei kannata unohtaa osana hakijaviestintää tai rekrytointiprosessia.
Kun ihminen lähtee töihin, kouluun tai muuten vaan ulos, hän tarkistaa, että mukana on vähintään kaksi asiaa: avaimet ja puhelin. Puhelin on toiminut herätyskellona jo ennen lähtemistä. Olemme lähes koko ajan tavoitettavissa puhelimen ja erilaisten sovellusten kautta. Lompakko ja bussikorttikin löytyvät puhelimesta, eikä muuta juuri tarvita.
Erilaisten viestintäsovellusten hypetyksessä saattaa unohtua, että myös tekstiviesti on nopea tapa saada vastaanottajan huomio sekä tieto perille. Kulkeehan puhelin lähes koko ajan mukana, eikä tekstiviestien tulva ole yleensä samanlainen kuin pikaviestisovelluksissa. Tekstiviestien teho perustuukin nykypäivänä ehkä siihen, että niitä käytetään verrattain vähän. Harvoin ihmisillä on tuhansia lukemattomia tekstiviestejä, kuten sähköpostissa tai muissa sovelluksissa. Siksi tekstiviestit sopivatkin erityisesti tärkeiden ja huomionarvoisten tapahtumien viestintään.
Miten tekstiviestejä voi hyödyntää rekrytoinneissa?
Tekstiviesti on henkilökohtaisempi tapa tehdä vaikutus ja saada kontakti hakijaan. Rekrytoinneissa tekstiviestejä voi hyödyntää esimerkiksi seuraavan kaltaisissa tilanteissa:
- Muistutat hakijaa seuraavana päivänä olevasta haastattelusta: “Tervetuloa haastatteluun huomenna klo 11.00! Haastattelu pidetään etänä. Löydät etätapaamisen linkin sähköpostistasi.”
- Lähetät herätteen haastattelukutsusta: “Hei, lähetimme sinulle juuri haastattelukutsun sähköpostiisi. Käy varaamassa itsellesi sopiva aika sähköisestä haastatteluaikakalenterista.”
- Heräte lähetetystä viestistä: “Hei, lähetimme sinulle juuri viestin liittyen työnhakuusi. Katso viesti sähköpostistasi.”
- Kiitosviesti haastattelusta
- Tilanteen päivittäminen
- Suorahaku ja suorakontaktointi
- Hakijakokemuksen mittaaminen ja täytetyn lomakkeen vastauksesta palkitseminen
Tekstiviesti ja hakijakokemus
Nopeatempoisen ja vaikutuksen tekevän hakijaviestinnän kautta tekstiviestejä voi käyttää myös työnantajakuvan rakentamiseen.
- Työnantajakuvan tarkoitus on erottautua muista.
- Rekrytointi on hyvin nopeatempoista ja hakijat tiedonjanoisia.
- Tiettyjen ammattiryhmien edustajat eivät edes ole sähköpostin ahkeria käyttäjiä.
- Rekrytointien osalta epävarmaan aikaan viestinnällä on entistä isompi merkitys.
- Tekstiviestillä voidaan tavoittaa aiemmat hakijat kiireellisissä rekrytoinneissa ja sijaistarpeissa.
- Automaation hyödyntäminen eri vastausvaihtoehtojen avulla
Tekstiviestit ovat helppo mutta vaikuttava työkalu sekä hakijaviestintään että työnantajakuvan rakentamiseen. Laura Rekrytointijärjestelmästä pystyt lähettämään tekstiviestejä helposti ja nopeasti, eli ominaisuudesta kannattaa ottaa kaikki ilo ja hyöty irti.
























