Rekrytointi on yksi yrityksen keskeisimmistä prosesseista, ja sillä on suuri vaikutus yrityskulttuuriin. Rekrytoinnin pelikenttä alkaa jo oman yrityskulttuurin tunnistamisesta ja sen selkeästä viestimisestä niin talon sisä- kuin ulkopuolella. Suomen parhaat työpaikat ovat onnistuneet sekä rekrytoinneissa että työnantajakuvan viestimisessä perinteisiä yrityksiä paremmin. Mitä parhaat sitten tekevät eri lailla?
Suomen parhaat työpaikat ovat rakentaneet ja kehittäneet monenlaisia käytänteitä rekrytoinnin saralle. Kaikki käytänteet rakentavat ja vahvistavat organisaation haluttua kulttuuria. Oli kyse sitten rekryilmoituksesta tai haastattelutilanteesta, ne ovat pohjattu omannäköisyydelle ja selkeälle viestille. Eli ne palvelevat tätä tiettyä organisaatiota ja sen kulttuuria. Parhaat työpaikat erottuvat massasta positiivisesti jo rekryilmoituksissa ja -mainonnassa, koska ne ovat aitoja ja oman kulttuurin näköisiä jo ennen kuin rekrytointiprosessi on alkanut. Yrityskulttuuri rekrytoinnissa lähtee työnantajakuvasta.
Ihmisten kulttuurisopivuuden merkitystä ei voi korostaa liikaa. Kulttuurifitin määrittely pitää tehdä systemaattisesti ja tarkasti eikä rekrytoinnissa saa koskaan tehdä kompromisseja sen suhteen. Epäonnistunut rekrytointi maksaa aina enemmän kuin avoin positio. Jokaisella yrityksellä on omat tavat varmistaa kulttuurinen sopivuus, ja yhtenä yleisenä tapana on ottaa haastatteluun mukaan tulevia kollegoita. Näin tulevat kollegat pääsevät jo pohtimaan, miten hakija sopii tiimiin ja miten hän täydentäisi tiimiä. Oma henkilöstö tuntee kulttuurin ja millaiset ihmiset sopivat organisaatioon, joten heidät aktivoidaan mukaan myös suositteluiden muodossa eli löytyisikö uusi työntekijä jonkun omasta verkostosta.
Rekrytointi vahvistaa organisaatiota
Vahva kulttuuri heijastuu lisääntyneenä kiinnostuksena myös työnhakijoiden joukossa. Hakijan huomioiminen ihmisenä rekryprosessin aikana on pieni, mutta merkityksellinen asia. Huomioinnissa ei tarvitse olla mitään sirkustemppuja tai kikkailuja, vaan siihen riittää reaaliaikainen tiedottaminen prosessin etenemisestä ja palaute hakijalle. Hurjimmat antavat palautteen lisäksi kiitosta esimerkiksi kirjeen ja leffalipun muodossa. Tämä on pieni mutta ilahduttava ele, jolla on suuri vaikutus työnantajakuvaan.
Rekrytointi on mainio mahdollisuus vahvistaa organisaatiota ja sen yrityskulttuuria, mutta se on myös haasteellinen monien liikkuvien palasten takia. Ole rohkea ja anna oman kulttuurileiman näkyä läpi rekrytointiprosessin. Panosta aitouteen äläkä koskaan tee kompromissia. Tuo organisaatiosi yrityskulttuuri esille rekrytoinnissa selkeästi ja tavoitteellisesti.
Artikkelin on kirjoittanut:
Joni Sarpo
Konsultti
Great Place to Work
www.greatplacetowork.fi
























