tekstiviesti

Tekstiviesti työnantajakuvan rakentajana

Marko Siren Hakijaviestintä, Rekrytointi, Työnantajakuva

Kun nykypäivän digi-ihminen lähtee töihin, kouluun tai muuten vaan ulos, hän tarkistaa, että mukana on vähintään kolme asiaa: avaimet, lompakko ja puhelin. Tai ainakin puhelin. Nykypäivänä olemme lähes koko ajan tavoitettavissa puhelimen ja siinä olevien erilaisten sovellusten kautta.

Erilaisten viestintäsovellusten hypetyksessä saattaa unohtua, että myös tekstiviesti on nopea tapa saada vastaanottajan huomio sekä tieto perille. Kulkeehan puhelin lähes koko ajan mukana, eikä tekstiviestien tulva ole yleensä samanlainen kuin pikaviestisovelluksissa. Tekstiviestien teho perustuukin nykypäivänä ehkä siihen, että niitä käytetään verrattain vähän sekä erityisesti tärkeiden ja huomionarvoisten tapahtumien viestintään.

Oletko ajatellut, että tekstiviestejä voi hyödyntää myös rekrytoinneissa?

Tekstiviesti on henkilökohtaisempi tapa tehdä vaikutus ja saada kontakti hakijaan, ja sitä voi hyödyntää esimerkiksi seuraavan kaltaisissa tilanteissa:

  • Muistutat hakijaa seuraavana päivänä olevasta haastattelusta: “Tervetuloa haastatteluun huomenna klo 11.00! Haastattelu pidetään etänä. Löydät etätapaamisen linkin sähköpostistasi.”
  • Lähetät herätteen haastattelukutsusta: “Hei, lähetimme sinulle juuri haastattelukutsun sähköpostiisi. Käy varaamassa itsellesi sopiva aika sähköisestä haastatteluaikakalenterista.”
  • Heräte lähetetystä viestistä: “Hei, lähetimme sinulle juuri viestin liittyen työnhakuusi. Katso viesti sähköpostistasi.”

Huomaatko, että nopeatempoisen ja vaikutuksen tekevän hakijaviestinnän kautta tekstiviestejä voi käyttää myös työnantajakuvan rakentamiseen?

Tekstiviestit ovat helppo mutta vaikuttava työkalu sekä hakijaviestintään että työnantajakuvan rakentamiseen.

  • Työnantajakuvan tarkoitus on erottautua muista.
  • Rekrytointi tänä päivänä on hyvin nopeatempoista ja hakijat tiedonjanoisia.
  • Tiettyjen ammattiryhmien edustajat eivät edes ole sähköpostin ahkeria käyttäjiä.
  • Rekrytointien osalta epävarmaan aikaan (pandemia) viestinnällä on entistä isompi merkitys.
  • Tekstiviestillä voidaan tavoittaa aiemmat hakijat kiireellisissä rekrytoinneissa (ja sijaistarpeissa).

Laura Rekrytointijärjestelmästä pystyy lähettämään tekstiviestejä helposti ja nopeasti, eli ominaisuudesta kannattaa ottaa kaikki ilo ja hyöty irti!

Lue myös alla olevat artikkelit ja valjasta Laura Rekrytointijärjestelmän hakijaviestinnän työkalut tehokäyttöön: