Mielenkiintoinen työn sisältö, kilpailukykyinen kompensaatio sekä työn ja muun elämän yhteensovittaminen ovat suomalaisille avainasioita työnhaussa. Suomalaisista 70 prosenttia haluaa uraltaan ensisijaisesti vakaan työpaikan, jossa työ ja yksityiselämä ovat tasapainossa. Vain 18 prosenttia toivoo voivansa kokeilla erilaisia työuria ja ammatteja elämänsä aikana.
Tiedot ilmenevät konsulttiyhtiö Boston Consulting Groupin (BCG), maailman suurimman digirekrytointiverkoston The Networkin ja Suomessa Rekrytointi.com-työnhakupalvelun toteuttamasta tutkimuksesta. Innostavia työtehtäviä halusi suomalaisista vastaajista noin joka kolmas ja etenemismahdollisuuksia noin joka neljäs. Kyselyyn vastasi 90 000 vastaajaa 160 maassa.
Suomalaiset kaipaavat rekrytoijilta suoria yhteydenottoja
Yli puolet suomalaisista osaajista saa yhteydenottoja uusista työtarjouksista useita kertoja vuodessa. 70 prosenttia suomalaisista vastaajista suosii rekrytoijan yhteydenottoa, mikä on huomattavasti enemmän kuin globaalisti (38 %). Suomalaisia työnhakijoita kuitenkin lähestytään työmahdollisuuksilla globaalia keskiarvoa vähemmän.
– ”Nyt on osaajien markkinat. Työnantajien tulee olla valmiita neuvottelemaan ehdoista ja tekemään houkuttelevia työtarjouksia”, sanoo toimitusjohtaja Ismo Kurri Rekrytointi.com-työnhakupalvelusta.
Kielteinen hakijakokemus karkottaa ehdokkaan
Yrityksen rekrytoijat toimivat usein käyntikortteina hakijoiden suuntaan. Siinä missä rekrytoijan roolilla voidaan rakentaa luottamusta ja vaikuttaa positiivisesti hakijan päätökseen, voi sillä olla päinvastainenkin vaikutus. Tutkimuksen tuloksista paljastuu, että puolet (49 %) suomalaisista vastaajista kieltäytyisi muuten houkuttelevasta työtarjouksesta, jos heille muodostuisi kielteinen kokemus rekrytointiprosessista. Myös työnantajan joustamattomuus on yleinen syy kieltäytyä työtarjouksesta.
Noin kaksi kolmesta suomalaisesta työnhakijasta nostaa esiin, että työpaikan houkuttelevuuteen vaikuttaa henkilökohtaiset suhteet rekrytoijaan ja työnantajan valmius neuvotella työsuhteen ehdoista. Sujuva, oikea-aikainen rekrytointiprosessi ja välittömän palautteen antaminen hakijalle ovat yli 60 prosentin mielestä työnantajalle tärkeitä tapoja erottua värvääjien joukosta.
– ”Työpaikan valinta on yksi tärkeimmistä henkilökohtaisista päätöksistä ja jolla on suuria vaikutuksia ihmisen elämään. Rekrytointiprosessissa pitäisi keskittyä tarjoamaan jokaiselle hakijalle myönteinen hakijakokemus”, sanoo BCG:n osakas Tapio Schrey.
Maailman suurimpaan työnhakijoiden rekrytointimieltymysten selvittämiseen keskittyneeseen Future of Recruitment -kyselytutkimukseen vastasi 90 000 vastaajaa 160 maassa. Suomalaisia vastaajia oli 336. Suomessa vastaukset keräsi Rekrytointi.com-työnhakusivusto, joka on The Network -digirekrytointiverkoston suomalainen jäsen.
Tutustu tarkemmin Future of Recruitment – Rekrytoinnin tulevaisuus tutkimukseen ja lataa tutkimusraportit!
Lisätietoja:
Ismo Kurri
Rekrytointi.com
toimitusjohtaja
040 504 0738
ismo.kurri@rekrytointi.com
Johanna Rönn
Boston Consulting Group
Senior Marketing Specialist
040 3116108
ronn.johanna@bcg.com