Sosiaalinen media on viime vuosina vahvistanut jalansijaansa rekrytoinnin maailmassa. Yrityksille sosiaalisen median kanavat ovat oivia paikkoja kertoa työnhakijoille muun muassa yrityskulttuuristaan ja työympäristöstään rennolla otteella. Työnhakijoille somekanavat taas tarjoavat mainion mahdollisuuden tuoda itseään ja osaamistaan esille.
Markkinoinnin ja sosiaalisen median parissa työskentelevällä Emma Osmalalla on vankka kokemus muun muassa rekrytointimarkkinoinnista. Hän kertoo miten Snapchat, yksi uusimmista sometulokkaista, voi olla avuksi työnhaussa.
”Snapchat ei pröystäile, eikä anna liian siloteltua kuvaa käyttäjistä. Palvelu on nopea, reaaliaikainen ja aito. Sisältö näkyy ainoastaan 24 tuntia ja madaltaa näin kynnystä luovaan vuorovaikutukseen. Käytännössä sisältö täällä on mielestäni vilpittömämpää ja avoimempaa, kuin esimerkiksi esteettisyydestä tunnetussa Instagramissa, jossa julkaisut helposti antavat kiiltokuvamaisen vaikutelman. Tämän vuoksi Snapchat tarjoaa työnhakijoille hyvän mahdollisuuden tuoda omaa persoonaansa esille”, Osmala sanoo.
Nopeatempoisuudella on myös haittapuolensa. Koska snäpit eivät ole pysyviä, pitkäjänteinen työnhakukampanjointi Snapchatissa muodostuu haasteeksi. Osmala suositteleekin, että jos työnhakija haluaa hyödyntää juuri Snapchatia työnhaussa, mukaan kannattaa ottaa myös muita somekanavia.
”Älä takerru liian vahvasti tiettyyn kanavaan, vaan suunnittele läsnäolosi järkevästi kohderyhmän mukaan. Mikäli oman alasi työnantajat sekä rekrytoijat ovat laajasti Twitterissä, kannattaa myös sinun olla siellä. Hyödynnä muita somepalveluita jakelukanavana omalle Snapchat-sisällölle ja kerro esimerkiksi Twitterissä, että aiot seuraavan kahden viikon aikana näyttää Snapchatissa mitä osaat.”
Kysele ja kerro itsestäsi
Osmala ennustaa, että rekrytoijat tulevat hyödyntämään sosiaalisen median kanavia enenevissä määrin vuorovaikutukseen työnhakijoiden kanssa hakuprosessin aikana. Perinteisen puhelintiedustelun sijaan rekrytoijat voivat somessa vastata työpaikkaa koskeviin kysymyksiin usealle hakijalle kerrallaan, ja hakijat voivat lähettää kysymyksiä työpaikasta koko hakuprosessin ajan, eikä pelkästään ilmoitettuna puhelinaikana. Läpinäkyvyys helpottaa yhtä paljon rekrytoijaa kuin hakijaa.
“Hakijamassat eivät vielä ole löytäneet yritysten Snapchat-tileille. Voit siis vielä erottautua muista hakijoista kysymällä tai kommentoimalla seuraamasi yrityksen avointa työpaikkaa Snapchatissa. Tämä on oiva keino osoittaa kiinnostusta.”
Jotkin työt ja työtehtävät vaativat monikanavaista osaamista, joten olemalla aktiivinen ja läsnä eri kanavissa, osoitat työnantajalle, että osaat käyttää niitä. Sisällöntuottajalle tai asiakaspalveluhenkilölle Snapchat voi olla yksi työskentelyalustoista, joten kysymysten esittäminen Snapchatin kautta kertoo työnantajalle, että hakija osaa käyttää palvelua. Tämä voi olla merkittävä etu työpaikan saannin osalta.
Osmala vinkkaa myös, että Snapchat-profiilin voi linkittää omaan työhakemukseen. Huolehdi kuitenkin, että omassa profiilissasi on hakuprosessin aikana järkevää, työnhakua tukevaa sisältöä. Hyvä esimerkki sisällöstä on videomuotoinen MyStory, jossa kerrot itsestäsi työnantajalle. Voit tuoda omia töitäsi esille snäpissä, tai jakaa materiaalia omista tavoistasi inspiroitua ja tehdä töitä.
Tarkkaile oman alasi tilannetta
Kuten monessa muussakin, myös sosiaalisen median käytössä pätee käytännön neuvo: Jos kukaan ei kuuntele, on turha puhua. Joten ennen kuin otat Snapchatin työnhaun apuvälineeksi, tutki, löytyykö palvelusta oman alasi edustajia.
”Jos oikeaa kohderyhmää ei löydy, palvelun hyödyntäminen työnhaussa lienee ajanhukkaa. Ellei sitten keksi tehdä Snapchatissa jotain todella omaperäistä, joka leviää ilmiönä myös Snapchatin ulkopuolelle ja tavoittaa sen vuoksi oman alan väkeä”, Osmala pohtii.
Tällä hetkellä suomalaiset yritykset Snapchatissa ovat monimuotoinen kokonaisuus: on teleoperaattoreita, matkailualaa, julkishallintoa ja media-, markkinointi- ja viestintätaloja. Myös monilla tapahtumilla on oma Snapchat-profiili, joten esimerkiksi tapahtumatuottajalle Snapchat voi olla näppärä paikka tuoda osaamistaan esille.
Jos oman alan väkeä löytyy palvelusta, heidät pitää vielä osata tavoittaa. Osmala vinkkaa, että oman alan yrityksiä kannattaa seurata ja heidän snäppejä voi hyvin kommentoida, mutta pitkällä tähtäimellä kohderyhmän tavoittaminen lähtee sisällöistä.
”Sisällön pitää olla kiinnostavaa ja relevanttia. Tuo rohkeasti esille, mikä juuri sinun erityisosaamisesi on ja mitä uutta juuri sinä toisit yritykselle. Työnantaja haluaa löytää motivoituneen ja hyvällä asenteella varustetun henkilön. Snapchatin MyStory-tarinoiden avulla voit antaa työnantajalle luvan tutustua sinuun. Muista myös, että sinä voit yhtälailla tutustua yritykseen Snapchatin ja muiden somekanavien avulla. Sisältö voi antaa sinulle arvokasta näkemystä siitä, haluatko oikeasti hakea työpaikkaa ja onko avoin työpaikka sitä mitä kuvittelet.”, Osmala summaa.