Yrityksen markkinointi verkossa

Laura Työelämä, Yrittäjyys

Yrityksen markkinointi somessa auttaa tavoittamaan asiakkaat ja työnhakijat. Lähes kaikilla yrittäjillä on myös omat nettisivut. Some on oiva paikka näkyä ja markkinoida omaa tekemistään ja saada tuloksia. Lue kahdeksan vinkkiä, joilla pystyt kirkastamaan markkinointiasi.

Esitä asiasi lyhyesti

Ihmiset eivät jaksa lukea pieneltä näytöltä romaania. Esitä asiat lyhyesti ja ytimekkäästi, ja pilko pitkät tekstiblokit lyhyemmiksi käyttämällä osuvia alaotsikoita. Napakat, mieleenpainuvat mainoslauseet ovat kullanarvoisia. Tee somesi ja nettisivujesi saavutettavuudesta ja helppolukuisuudesta kunnia-asia.

Tee sivuistasi selkeät

Helppolukuisuuden lisäksi nettisivujasi pitää olla helppo käyttää ja somesi helppo löytää. Asiakkaasi eivät halua eksyä sokkeloiseen labyrinttiin, kun he yrittävät löytää tietoja tuotteistasi. Vältä monimutkaisia ratkaisuja ja suuria kuvatiedostoja, jotka hidastavat sivujesi latautumista.

Julkaise myös englanniksi

Luo yrityksellesi suomen lisäksi myös ainakin englanninkieliset nettisivut. Muutkin kuin suomalaiset voivat olla kiinnostuneita tarjoamistasi palveluista. Älä jätä hyödyntämättä tätä tilaisuutta hankkia asiakkaita ulkomailta tai tavoittaa Suomessa vierailevia turisteja!

Hintatiedot esille

Mahdollinen uusi asiakas haluaa ensisijaisesti saada käsitystä tarjoamiesi tuotteiden tai palvelujen hinnoista. Jos hinnat ja mahdollisuus heti ostamiseen puuttuvat, asiakkaat siirtyvät eteenpäin. He eivät halua ottaa erikseen yhteyttä kysyäkseen lisätietoja.

Yrityksen markkinointi vaatii ylläpitoa

Kun yrityksesi kotisivu tai sometili on kerran luotu, sitä pitää ylläpitää. Pelkkä tekstien päivittäminen ei riitä. Myös ulkonäölliseen puoleen ja saavutettavuuteen on tärkeä panostaa.  Jos et itse tiedä mitä tehdä, palkkaa ammattilainen luomaan ja ylläpitämään nettisivujasi ja tekemään somesisältöä. Tutustu kilpailijoidesi someen ja nettisivuihin, jos kaipaat inspiraatiota.

Lähesty asiakastasi yksilönä

Älä kohtele asiakkaitasi massana. Some tuntuu usein persoonattomalta ja asiakkaat haluavat kokea, että heitä palvellaan yksilöinä. Keskity viestimään sitä, mitä voit asiakkaidesi hyväksi tehdä ja mitä voit heille tarjota. Minkä ongelman ratkaiset heidän puolesta? Ole tavoitettavissa sähköpostitse ja vastaa saamiisi viesteihin ripeästi. Tee palautteen antaminen helpoksi.

Pyri aina parempaan

Kokeile erilaisia ratkaisuja ja mittaa tuloksia. Testaa sivujesi käytettävyyttä ja kartoita miten paljon nettisivuillasi on kävijöitä. Pyri kehittämään palveluasi asiakkaittesi tarpeita vastaavaksi, ja yritä erottua asiakasystävällisyydelläsi muista.

Markkinointi tekee yrityksen tutuksi

Pelkät toimivat nettisivut eivät riitä. Markkinointi sosiaalisessa mediassa on avainasemassa. Some on monen yrittäjän paras mahdollisuus saada toimiva, vuorovaikutteinen yhteys asiakkaisiinsa ja tavoittaa parhaat osaajat. Kohdistettu rekrytointikampanja auttaa sinua tavoittamaan oikeat työnhakijat silloin, kun tarvitset apua rekrytointiin.

Lue lisää somesta ja rekrytointimarkkinoinnista: