Lähes kaikilla yrittäjillä on nykyään omat verkkosivut. Internet on oiva paikka näkyä ja markkinoida yritystään. Markkinointi ja mainonta netissä poikkeavat kuitenkin perinteisestä tavoista melkoisesti. Tässä kahdeksan vinkkiä parempaan markkinointiin verkossa.
Esitä asiasi lyhyesti
Ihmiset eivät jaksa lukea tietokonenäytöltä romaania. Esitä verkkosivuillasi asiat lyhyesti ja ytimekkäästi, ja pilko pitkät tekstiblokit hyvillä alaotsikoilla. Lyhyet, mieleenpainuvat mainoslauseet ovat kullanarvoisia. Tee sivujesi helppolukuisuudesta kunnia-asia.
Tee sivuistasi selkeät
Helppolukuisuuden lisäksi sivujasi pitää olla helppo käyttää. Asiakkaasi ei halua eksyä sokkeloiseen labyrinttiin, kun hän saapuu sivuillesi. Vältä monimutkaisia ratkaisuja ja suuria kuvatiedostoja, jotka hidastavat sivujesi latautumista.
Julkaise verkkosivusi myös englanniksi
Internet ei tunne maiden välisiä rajoja. Luo siis yrityksellesi suomen lisäksi myös ainakin englanninkieliset sivut. Erityisesti yhdentyvässä Euroopassa muutkin kuin suomalaiset voivat olla kiinnostuneita tarjoamistasi palveluista. Älä jätä hyödyntämättä tätä tilaisuutta hankkia asiakkaita ulkomailta!
Hintatiedot rohkeasti esille
Netissä halutaan ensisijaisesti saada käsitystä tarjoamiesi tuotteiden tai palvelujen hinnoista. Jos osviittaa tähän suuntaan ei löydy, nettisurffailija ei pitkään saitillasi viivy. Asiakkaathan käyttävät nettiä juuri sen helppouden takia. Eivät he halua ottaa erikseen yhteyttä vaikkapa puhelimitse kysyäkseen hintatietoja.
Seuraa verkkomaailman kehitystä
Värilliset sivut ja vilkkuvat valot kuuluvat vuoteen 1996 – eli esihistorialliselle ajalle. Kun yrityksesi kotisivu on kerran luotu, sitä pitää päivittää jatkuvasti. Pelkkä tekstien päivittäminen ei riitä, myös ulkonäölliseen puoleen pitää panostaa. Netin virtaukset vaihtuvat ja erilaiset ratkaisut tulevat ja menevät. Jos et itse tunne alaa tarpeeksi, palkkaa joku toinen luomaan ja ylläpitämään sivujasi. Tutustu myös muiden verkkoyrittäjien, erityisesti kilpailijoidesi, sivuihin ja poimi niiltä ideoita.
Lähesty asiakastasi yksilönä
Vaikka internet perustuukin käyttäjien anonyymiyteen, älä kohtele asiakkaitasi massana. Kun verkko muuten tuntuu niin persoonattomalta ja kylmältä, juuri silloin asiakkaat haluavat kokea, että heitä palvellaan yksilöinä. Keskity nettimainonnassasi siihen, mitä voit asiakkaidesi hyväksi tehdä ja mitä voit heille tarjota. Tee sähköisen palautteen antaminen helpoksi. Ole tavoitettavissa sähköpostitse ja vastaa saamiisi viesteihin ripeästi.
Pyri aina vain parempaan
Ole valmis kokeilemaan erilaisia ratkaisuja. Testaa sivujesi käytettävyyttä ja kartoita miten paljon sivuillasi on kävijöitä. Pyri kehittämään palveluasi asiakkaittesi tarpeita vastaavaksi, ja yritä erottua asiakasystävällisyydelläsi muista.
Muista markkinointi somessa
Pelkät toimivat nettisivut eivät riitä. Markkinointi sosiaalisessa mediassa on nykypäivänä avainasemassa. Facebook-, Instagram- ja Twittertilin luomisen lisäksi niissä tulee toimia aktiivisesti. Facebookissa mainostilan ostamisen sijaan on tärkeää olla yhteydessä asiakkaisiin. SoMe on yrittäjän paras mahdollisuus saada toimiva, vuorovaikutteinen yhteys asiakkaisiinsa.
Käy lukemassa lisää vinkkejä yrittäjyydestä!