Aspa Palvelut Oy on kotimainen asumispalveluiden tarjoaja, joka tuottaa asumisen palveluita erityisryhmille. Yrityksessä työskentelee kovia sote-alan ammattilaisia, jotka työskentelevät useimmiten ohjaajan tehtävissä. Taustoiltaan he ovat mm. lähihoitajia, sairaanhoitajia ja sosionomeja. Tällaisten sote-alan osaajien rekrytointi ei ole nykypäivänä ihan läpihuutojuttu. Sujuva rekrytointi on kaiken A ja O, joten on tärkeää, että rekrytointijärjestelmä mahdollistaa sujuvan rekrytointiprosessin ja helpon työnhaun hyvää hakijakokemusta sekä läpinäkyvää ja ihmisläheistä työnantajakuvaa vaalien.
Työnantajakuva esiin uudistuneessa brändissä
Työvoiman saatavuus tuottaa haasteita Sote-alan rekrytoinneissa. Aspa Palvelut Oy pyrkii erottumaan edukseen mm. läpinäkyvyyden, avoimuuden ja aitoutta hehkuvan työnantajakuvan kautta asemoituen ihmisläheiseksi sote-alan toimijaksi, jossa ihmisiä arvostetaan yksilöinä.
Ihmisläheisyys heijastuu vahvasti myös rekrytointeihin, ja se on myös merkittävä osa Aspa Palvelut Oy:n uudistunutta työnantajabrändiä, johon kuuluu vahvasti aito avoimuus, ihmisläheisyys ja läpinäkyvyys. Työnhakusivuilla on esimerkiksi esillä aitoa palautetta, jota työntekijät ovat antaneet. “Ihmisen hommaa” slogan puhuttelee työnhakijoita myös rekrytoinnissa esimerkiksi työpaikkailmoituksiin sijoitettujen bannerikuvien kautta.
HR-koordinaattori Marika Kananen pitää tärkeänä myös sitä, että rekrytointien hoitamiseen on käytössä helppokäyttöinen rekrytointijärjestelmä, jossa on tarpeelliset ominaisuudet. Aspa Palvelut Oy käyttää LAURA™-rekrytointijärjestelmää, joka palvelee joustavasti usean toimipisteen ympäristössä, ja jolla rekrytointiprosessit etenevät sujuvasti alusta loppuun.
— “LAURAssa ehdottomasti parasta on sen helppokäyttöisyys sekä eri toiminnallisuudet, jotka tekevät rekrytointiprosessista sujuvaa alusta loppuun saakka”, Kananen kiteyttää
Myös pehmeät arvot kuten paikallisuus ja ihmisläheisyys nousevat LAURA™-rekrytointijärjestelmän eduiksi. Toimintojen ja helppokäyttöisyyden lisäksi Kananen arvostaa työkalun kotimaisuutta sekä ystävällistä ja nopeaa asiakaspalvelua, jota rekrytointijärjestelmän käyttöön saa tarvittaessa.
— “Haluan myös antaa erityiskiitoksen LAURA Supportin henkilöstölle, saan heiltä aina asiantuntevaa, ystävällistä ja nopeaa palvelua. Totta kai itse kotimaisena yrityksenä, arvostamme myös LAURAn kotimaisuutta.”, Kananen kertoo
Sujuva rekrytointi mahdollistaa hyvän hakijakokemuksen
Työnantajakuva ja brändi eivät suinkaan ole ainoita keinoja, joilla joukosta erottuminen tapahtuu. Myös työnhaku on tehty helpoksi, ja useissa Aspa Palvelut Oy:n rekrytoinneissa käytetäänkin Easy Apply -periaatteen mukaista työnhakutapaa. Tämä tarkoittaa, ettei työnhakijan tarvitse täyttää perinteistä hakemusta kertoen taustoistaan jokaista mahdollista yksityiskohtaa, vaan työnhaku onnistuu helposti vastaamalla muutamaan kohtaan. Hakemus on helppo lähettää vaikka mobiililaitteella junamatkan ohessa.
Työnhakijoiden liikkeistä kerätään myös tietoa rekrytointien johtamisen ja kehittämisen tueksi. Kävijäseuranta tuottaa monipuolista tietoa, ja se integroituu luontevasti Aspa Palvelut Oy:n verkkopalveluihin, mikä mahdollistaa kattavan kokonaiskuvan saamisen sivuston käytöstä. Kananen arvostaa, että koko hakijapolusta saa kerättyä tietoja.
— “Itse HR:ssä työskentelevänä, arvostan erityisesti LAURAn raportointitoiminnallisuuksia. Meillä on käytössä LAURAn kävijäseurantatyökalu, jonka avulla saamme erittäin hyödyllistä ja tarpeellista tietoa rekrytointiemme hakijapoluista. Työkalun avulla pystymme seuraamaan tarkasti esimerkiksi sitä, kuinka moni meidän Avoimet työpaikat -sivulla käyneistä on päätynyt lopulta jättämään hakemuksen meille.”, Kananen kertoo
Tiedosta on hyötyä mm. suunniteltaessa toimenpiteitä avointen työpaikkojen ja työnantajakuvan markkinointiin. Tunnettuuden ohella Aspa Palvelut Oy:lle on tärkeää, että rekrytointimarkkinointi tavoittaa juuri tarvittavat osaajat eli lähihoitajat, sairaanhoitajat ja sosionomit. Vaikka sote-alan rekrytoinnit ovat haastavia, vahvan tahdon ja toimivien työkalujen ansiosta rekrytoinnit onnistuvat sujuvasti.
Sujuvaa rekrytointia voi suositella kaikille
Aspa Palvelut Oy:llä on yksiköitä noin 40 paikkakunnalla ympäri Suomen, ja rekrytointeja on käynnissä lähes koko ajan. Rekrytointeja koordinoidaan keskitetysti, mutta ne tehdään hajautetusti ympäri Suomen. LAURA™-rekrytointijärjestelmän avulla rekrytoinnit onnistuvat sujuvasti usean toimipisteen ympäristössä. Useasta toimipisteestä muodostuvalle organisaatiolle on tärkeää, että rekrytoinneissa säilyy yhtenäisyys toimipisteestä riippumatta. Yhtenäinen työnantajakuva luo myös ammattimaisen ja vakaan vaikutelman.
Ehdottomasti suosittelisin LAURA-järjestelmää myös muille yrityksille, jos he haluavat käyttäjäystävällisen ja kotimaisen järjestelmän helpottamaan rekrytointiprosessin sujuvuutta.
Marika Kananen, HR-koordinaattori, Aspa Palvelut Oy
Myös rekrytointijärjestelmän helppokäyttöisyys nousee tärkeäksi tekijäksi, kun rekrytointia tekeviä esihenkilöitä on useita ympäri Suomen. Osa käyttää työkalua säännöllisesti ja osa harvemmin. Siksi on tärkeää, että rekrytointijärjestelmä on helppokäyttöinen kaikille, myös heille, jotka eivät käytä sitä päivittäisenä työkalunaan.
— “Rekrytoivien esihenkilöidemme näkökulmasta LAURAn käytännölliset toiminnallisuudet helpottavat rekrytointiprosessin sujuvuutta ja säästävät aikaa, kuten esimerkiksi yhteisviestien lähettäminen hakijoille valmiiden viestipohjien avulla.”, Kananen kuvailee.
LAURA™-rekrytointijärjestelmä on ollut Aspa Palvelut Oy:n käytössä jo vuodesta 2012 alkaen. Matkan varrella on ehtinyt tapahtua moniakin uudistuksia, ja rekrytointijärjestelmä palvelee tahdikkaasti myös vuonna 2022. Voiko tällaista rekrytointijärjestelmää suositella?
— “Kyllä, ehdottomasti suosittelisin LAURA-järjestelmää myös muille yrityksille, jos he haluavat käyttäjäystävällisen ja kotimaisen järjestelmän helpottamaan rekrytointiprosessin sujuvuutta”, Kananen suosittelee.
Aspa Palvelut Oy on kotimainen, yhteiskunnallinen yritys. Se tuottaa yksilöllisiä asumispalveluja, mielenterveys- ja päihdekuntoutujille, eri tavoin vammaisille ihmisille sekä muille elämässään apua, tukea ja ohjausta tarvitseville ihmisille. Neljäsataa sote-alan ammattilaista tekee työtä sen eteen, että jokaisella olisi mahdollisuus itsenäiseen elämään. Asumispalveluita tarjoavia Aspa-koteja on 40 paikkakunnalla ympäri Suomen.
Artikkelikuva: valokuvaaja Riitta Supperi