Tee hyvä taustatyö yrityksestä. Siinä vinkki, joka annetaan jokaiselle työnhakijalle ennen haastatteluun menoa, mutta mitä se tarkoittaa käytännössä? Glassdoor listasi kuusi kohtaa, joista kannattaa ottaa selvää ennen h-hetkeä. Hyvän taustatyön tekeminen antaa sinulle merkittävän etumatkan muihin kandidaatteihin.
Miksi sinun pitäisi käyttää aikaasi taustatyön tekemiseen? On erittäin tärkeää, että otat selvää mitä yritys tekee, minkälaisia palveluja ja tuotteita se kehittää, minkälaisia arvoja sillä on ja mikä tärkeintä, minkälaisia työntekijän ominaisuuksia se arvostaa.
Ryhdy siis hetkeksi salapoliisiksi ja katso nämä kuusi asiaa, joista kannattaa ottaa selvää ennen työhaastattelua:
1. Minkälaisia työntekijöitä yritys etsii
Tärkein asia on selvittää, minkälaisia ominaisuuksia yritys toivoo pätevältä kandidaatilta. Lue siis työpaikkailmoitus monta kertaa ja yritä lukea myös rivien välistä. Yritysten urasivuilta löytyy myös hyödyllistä tietoa yrityksen kulttuurista ja minkälaisia työntekijöitä heillä on töissä.
2. Avainhenkilöt
Avainhenkilöt ovat niitä, jotka ovat tärkeimmissä positioissa yrityksessä. Nämä henkilöt voivat olla päälliköitä, johtajia ja yksikön vetäjiä. Löydät nämä henkilöt yrityksen kotisivuilta ja parhaassa tapauksessa myös sosiaalisen median kanavista. Tutustu esimerkiksi henkilöiden Twitter- ja LinkedIn -profiileihin ja ota selvää, mitä ja miten he kertovat yrityksestään julkisesti.
3. Uutisia yrityksestä ja toimialasta
Etsi yritykseen ja alaan liittyviä uutisia, niin olet ajan tasalla työhaastattelussa. Jos alalla on tapahtunut lähiaikoina jotain mielenkiintoista, voit tuoda sen esille haastattelussa ja kysyä yrityksen edustajien mielipidettä asiasta. Tutustu myös yrityksen blogiin (jos sellainen on) ja lehdistötiedotteisiin.
4. Kulttuuri, missio ja arvot
Oman osaamisen ja kokemuksen lisäksi on tiedettävä, minkälainen yrityksen kulttuuri on ja kuinka hyvin sinä voisit sopia osaksi tulevaa tiimiäsi. Kun etsit tietoja yrityksestä, kiinnitä huomiota siihen, mitä yritys kertoo arvoistaan ja missiostaan.
5. Asiakkaat, tuotteet ja palvelut
Yrityksen potentiaalisena työntekijänä sinun on tiedettävä, minkälaista työtä tulet tekemään jos sinut palkataan. Selvitä yritysten kotisivuilta, minkälaisia asiakkaita tai kohderyhmiä yrityksellä on ja minkälaisia tuotteita tai palveluita se tarjoaa. Jotkut yritykset myös toivovat, että työnhakija on käyttänyt yrityksen tuotteita ja palveluita etukäteen.
6. Haastattelija
Lopuksi, ota selvää kuka sinua haastattelee ja yritä löytää yhteinen tekijä sinun ja rekrytoijan välillä. Haastattelija on yleensä se, joka on kutsunut sinut työhaastattelun joko sähköpostitse tai puhelimitse. Kun tiedät kuka haastattelija on, tutustu hänen profiileihin sosiaalisessa mediassa. Tämä auttaa sinua saamaan infoa henkilön taustasta ja asemasta yrityksessä.
Lähde: Duunitori.fi