Ensiksi todettakoon työnhaun perustotuus: Työnhaku on yksinkertaisesti oman osaamisen ja ajankäytön myyntiä. On myös fakta, että työnhaku on kovaa työtä. Vaikka sattumalla onkin työnhaussa suuri merkitys, aina voi yrittää parantaa sattuman mahdollisuutta, tavoittelemalla yhä useampaa potentiaalista työnantajaa.
Työnhakijan hakiessa tietoa työnhausta, tuntuu se muuttuneen nykyään rakettitieteeksi: pitää olla sitä ja tätä, tehdä tuota ja tälläistä. Seuraavaksi kerrataan muutama perusasia työnhausta:
1. Itsetuntemus kuntoon
Onnistuneen työnhaun edellytys on, että työnhakija tuntee omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Kun rakennat omaa CV:täsi, luot omia kotisivujasi tai vaikka mietit, mitä kertoa haastattelussa, pohdi ensin seuraavia kysymyksiä:
- Kuka minä olen?
- Miten minä erotun muista?
- Mikä tekee minusta potentiaalisen ja ainutlaatuisen työntekijän?
- Missä olen hyvä?
- Mitä haluan oikeasti tehdä?
Itsetuntemus ja rehellisyys omasta taitopohjasta, ominaisuuksista, vahvuuksista sekä heikkouksista ovat onnistuneen työnhaun ja työnantajan vakuuttamisen avain.
2. Minäkö brändään?
Nykyään puhutaan paljon tästä ihmeellisestä itsensä brändäämisestä. Tosiasia aiheesta on, että JOKAINEN työnhakija brändää itseään. Yksinkertaisimmillaan se on sitä, että muokkaat CV:täsi ja rakennat hakemuksesi haettavan tehtävän mukaan. Itsensä brändäys on omien parhaiden ja tehtävään sopivimpien puolien korostamista. Haastatteluun mennessä (toivon mukaan!) panostat uskottavaan ensivaikutelmaan ja olet miettinyt, mitä haluat rekrytoijalle itsestäsi kertoa. Tämäkin on itsensä brändäystä. Omaa brändiään voi myös rakentaa laajemmin esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, erilaisilla sivustoilla tai vaikka perustamalla itselleen kunnon työnhakukampanjan. Tällöin brändäät itseäsi suuremmalle joukolle, kuin vain yhdelle työnantajalle.
Työnhakijan kannattaa myös huomioida, että tänä päivänä, kun kaikki tieto on hakukoneiden myötä muiden saatavilla, ei todennäköisimmin voi erottaa yksityiselämää täysin työelämästä. Työnantajalla ei ole lain mukaan lupaa etsiä hakijasta tietoa muualta kuin hakijan antamista lähteistä. Tästä huolimatta, kannattaa välillä käydä tarkistamassa, mitä tietoja itsestä löytyy hakukoneiden avulla, sillä et koskaan voi olla varma kääntyvätkö löydettävät hakutulokset sinua jotenkin vastaan työnhaussa.
3. Älä sooloile
Jos haet tehtävää ilmoituksen perusteella, hae AINA työnantajan pyytämällä hakutavalla. Jos taas haet avoimella hakemuksella, täytä aina myös rekrytointijärjestelmään täytettävä hakemus, jos sellainen työnantajalta löytyy. Tämän lisäksi voit tietenkin kontaktoida yritystä, miten sinusta itse tuntuu parhaimmalle.
Yksittäistä henkilöä lähestyessä ottaa aina riskin, että lähestyy väärää henkilöä tai henkilöllä on esimerkiksi juuri kyseisellä hetkellä kova kiire. Tällöin hakemuksesi voi hukkua ja kiinnostava tilaisuus voi jäädä välistä. Rekrytointijärjestelmään jätetty hakemus ei ainakaan joudu väärään paikkaan ja on myöhemminkin tarvittaessa löydettävissä. Ainahan voi mainita muutoinkin järjestelmään jätetystä hakemuksesta työtä hakiessaan.
4. Ole löydettävissä
Muista, että vaikka kuinka olisit oman alasi ammattilainen, sinua ei haeta kotoa töihin. Sinun on rakennettava aktiivisesti tunnettavuuttasi kiinnostavien työnantajien keskuudessa. Sama se miten sen teet, LinkedIn:n käyttö, yrityksiin soittelu tai vaikka työnhakukampanjat, ovat kaikki kuitenkin vain erilaisia yhteydenottotapoja siinä missä perinteinen työhakemuskin. Tärkeintä on tavoittaa mahdollisimman monta potentiaalista työnantajaa siinä paikassa ja sillä tavalla, jolla he huomaavat ja kiinnostuvat sinusta.
Ja muista: loppujen lopuksi, tarvitset vain sen yhden työpaikan. Ei sinun tarvitse vakuuttaa koko maailmaa. Kun tarpeeksi tekee, on aina yhdelle tilaa työelämässä.