Miten oman nykyisen työ vastuualueet muutetaan saavutuksiksi ansioluettelossa? Lue vinkit siihen, miten ansioluettelo on selkeä ja erottuu muista työnhaussa.
Usein sanotaan, että ansioluettelossa tulisi kertoa saavutuksista pelkkien työtehtävien sijaan. Se pitää paikkansa, sillä saavutuksista kertomalla työnantaja näkee suoraan, mitä olet saanut aikaan entisillä työpaikoillasi ja mitä sinä voit heille tarjota. Jätä tehtävälistat pois ja kerro sen sijaan, mitä olet konkreettisesti saavuttanut ja oppinut opiskeluissa ja erilaisissa työpaikoissa.
Vastuualueiden muuttaminen saavutuksiksi voi aluksi tuntua hankalalta. Kuinka kerrot työtehtävistä mahdollisimman kiinnostavalla tavalla ja rehellisesti? The Muse-sivusto on koonnut vinkit ansioluettelon päivittämiseen helposti. Keräsimme niistä tärkeimmät talteen.
Näin muutat vastuualueet ansioluettelossa saavutuksiksi
1. Mitä eroa on saavutuksilla ja työtehtävillä?
Yksinkertaistettuna velvollisuutesi kertovat mitä teit työksesi ja saavutukset kertovat kuinka hyvin teit työsi. Esimerkiksi ”tapahtumien suunnittelu” on työtehtävä ja sinänsä ihan oleellinen tieto, mutta ”tavoitit satoja vaikuttajia yrityksen järjestämässä hyväntekeväisyystapahtumassa” on saavutus.
Miksi tämä on tärkeää? Ansioluettelossa tulee kertoa jotain, mitä sen lukija ei vielä tiedä sinusta. Yleensä rekrytoijat ymmärtävät suunnilleen mitä olet tehnyt työksesi jo pelkän tittelin perusteella. On yleisesti tiedossa, että esimerkiksi assistentin tehtäviin kuuluu puhelimeen vastaaminen, laskutus ja asiakaspalvelu. Kun kerrot saavutuksistasi, kerrot työnantajalle mitä juuri sinä olet saanut aikaan omalla työpanoksella ja mihin pystyt tulevaisuudessa. Ansioluettelo on myyntityökalusi.
Nyt kun tiedät mitä eroa näillä kahdella on, katso miten ne näkyvät omassa ansioluettelossasi.
2. Tee lista
Aloita tekemällä lista asioista, jotka erottavat sinut muista. Jokaisen työpaikan kohdalla ansioluettelossasi kysy nämä kysymykset:
- Mitä asioita tein, jotka poikkesivat muista työtehtävistäni?
- Kuinka erotuin muista yrityksen työntekijöistä?
- Kehuiko esihenkilö minua hyvästä työstä? Mistä ja miksi?
- Sainko palkintoja saavutuksistani?
- Mitä ongelmia ratkaisin?
- Missä asioissa olin erityisen hyvä?
3. Vastuualueet ansioluettelossa muuttuvat saavutuksiksi lukujen kautta
Ota edellä tehty listasi ja lisää jokaiseen kohtaan faktoja ja numeroita. Kuinka monen asiakkaan kanssa teit projekteja? Kuinka moneen ihmiseen työsi vaikutti? Kuinka suuri prosentti myydyistä projekteista oli sinun myymiäsi?
Faktojen lisääminen auttaa työnantajaa ymmärtämään helpommin, millä tasolla olet tehnyt töitä ja minkälainen vastuu sinulle on edellisessä yrityksessäsi annettu.
4. Lisää hyötyjä
Saavutuksista koostuva ansioluettelo on tehokas keino osoittaa potentiaalisi työnantajalle. Vie edellä listatut kohdat vielä pidemmälle. Kerro minkälaisia konkreettisia hyötyjä saavutuksistasi on ollut muille. Se osoittaa mihin pystyt ja antaa vaikuttaa tulevan työnantajan. Esimerkiksi jos olet tehnyt 20 raporttia eri asiakkaille joka kuukausi, tuo se esille. Kerro se ansioluettelossa näin: ”Valmistelin 20 viikoittaista ja kuukausittaista raporttia asiakkaille, jotta he pysyivät aina ajan tasalla projektien kulusta. Sain hyvää palautetta asiakkailta ja esihenkilöltäni.” Työnantaja näkee heti, että haluat tarjota hyvää asiakaspalveluja ja lisäarvoa yrityksen asiakkaille.
Hyvin tehty ansioluettelo auttaa sinua saavuttamaan seuraavan päämääräsi. uden mahtavan työpaikan. Ota vinkit talteen ja päivitä ansioluettelosi toimivaksi!
Tarvitsetko lisää toimivia vinkkejä työnhakuun? Lue lisää:
























