Artikkeli on julkaistu 7. huhtikuuta ennen vuoden 2015 eduskuntavaaleja.
Hyvä kansanedustajaehdokas,
Kiitos mielenkiinnostasi avoimeen tehtävään. Hakemuksia tuli paljon ja Suomen kansa tekee lopullisen valintansa vaalipäivänä.
Tosiaan, eduskuntavaalit on kaiken muun ohella myös työnhakuprosessi. Tänä vuonna 2 315 kansanedustajaehdokasta havittelee 200:aa neljän vuoden määräaikaista työsuhdetta. Yhtä paikkaa kohden on siis alle 12 hakijaa, joten työpaikan saanti on huomattavasti todennäköisempää, kuin valtaosassa tavallisista rekrytoinneista. Moniin tehtäviin hakemuksia saattaa tulla tänä päivänä satoja.
Kansanedustajien rekrytoinnissa käytännöt ovat hieman normaalista poikkeavia. Esimerkiksi työhaastattelut hoidetaan pääasiassa tiedotusvälineiden kautta, jotta jokainen rekrytoija (eli äänivaltainen Suomen kansalainen) pääsee tutustumaan haastateltaviin ja arvioimaan työhaastattelun onnistumista. CV:n ja hakemuksen sijaan ehdokkaat vastaavat vaalikoneisiin, joiden avulla rekrytoijien on helppo vertailla hakijoita keskenään. Yleensä avoimesta työpaikasta on luonnehdittu jonkin sortin kuvaus, jossa kerrotaan, millaista kokemusta, osaamista ja koulutusta hakijalta odotetaan. Vaaleissa työpaikan kuvausta ei ole, joten ehdokkaita on laaja kirjo eri aloilta.
Tavallisessa työnhakuprosessissa ja eduskuntavaaleissa on nykypäivänä myös paljon yhtäläisyyksiä. Työnhaku rinnastetaan usein itsensä markkinointiin ja juuri sitähän eduskuntavaaliehdokkaiden vaalikampanjat ovat. Monet ehdokkaat bloggaavat tärkeinä pitämistään asioista ja työnhaussakin blogin pitämisestä voi olla suuri etu. Myös henkilöbrändäys on tuttu termi molemmissa piireissä.
Vaaleissa markkinointi ja itsensä brändäys ovat olleet läsnä aina, mutta työnhaun puolella markkinoinnin merkitystä on vasta äskettäin alettu korostaa. On paljonkin asioita, joissa työnhakijat voivat ottaa mallia vaaliehdokkailta: Verkostoidu, jaa mielipiteitä, ota kantaa oman alasi ajankohtaisiin aiheisiin ja kampanjoi somessa. Vaalikampanjat ovat julkisia, joten miksi et tekisi työnhaustakin julkista? Ei tietenkään tarvitse käyttää ehdokkaiden tavoin tuhansia euroja kampanjointiin, vaan voit esimerkiksi perustaa nettisivut ja kirjoittaa blogia. Ilmaisia julkaisualustoja löytyy paljon.
Kaikessa ei kuitenkaan kannata ottaa mallia ehdokkailta. Kuten on huomattu, ehdokkaiden vaalilupaukset ovat usein liioiteltuja ja vain harva niistä toteutuu sellaisenaan. Työnhakijan ei kannata lähteä liioittelemaan osaamisestaan töitä hakiessa, sillä siitä jää kuitenkin jossain vaiheessa kiinni!
Kirjoittaja Tiina Paasonen työskenteli silloin LAURA Rekrytointi Oy:n (silloinen Uranus Oy) viestintävastaavana.