Työnhakija voi edistää työllistymistään hyödyntämällä digirekrytoinnin mahdollisuuksia ja tekemällä itsensä laajalti löydettäväksi.
Työpaikan saamiseen on monia keinoja. Työnhakija voi tehdä hakuvahdin mieleisistä työpaikoista Avoimet työpaikat -sivustoilla, seurata sosiaalisesta mediasta alueen avoimia työpaikkoja sekä luoda profiilin Suomen nopeimmin kasvavaan Rekrytointi.com Osaajapankkiin.
– Olemme tehneet työnhaun helpoksi ja keventäneet hakemusten täyttämistä Hae helposti -toiminnolla. Toiminnon edellytys on Rekrytointi.com Osaajapankkiin luotu profiili, kertoo Rekrytointi.com-tuotepäällikkö Sirpa Talka.
Digitaaliseen rekrytointiin erikoistuneessa Rekrytointi.com-palvelussa on monipuolisesti työpaikkoja ympäri Suomen. Työnantajat etsivät osaajia Rekrytointi.com Osaajapankista, jossa on jo lähes 200 000 työnhakijan profiilit eri toimialoilta ja erilaisista koulutustaustoista. Palvelu kasvaa 5 000 uuden profiilin kuukausivauhtia.
Osaaminen tunnistetaan tekoälyä hyödyntämällä
Työnhakija saa Rekrytointi.com Osaajapankista viikoittain tekoälyn kohdistamia työpaikkasuosituksia. Mitä täsmällisemmin hakijan osaaminen ja aiempi työkokemus avataan profiiliin, sitä osuvampia työpaikkasuosituksia on tarjolla ja sitä paremmin profiili nousee esiin rekrytoivien yritysten hakutuloksiin.
– Profiilin voi tehdä Osaajapankkiin suomeksi ja englanniksi. Mukaan profiiliin kannattaa lisätä avoin hakemuskirje ja ansioluettelo, sillä liitteisiin kirjoitetut sisällöt edistävät työnhakijaprofiilin osumista hakutuloksiin ja suositeltaviin työpaikkoihin, Talka vinkkaa.
Rekrytointi.com Osaajapankki on arvokas työkalu työnhakijoiden lisäksi myös rekrytoivalle työnantajalle. Yritys voi tehdä palvelun avulla suorarekrytointeja ja lyhentää näin merkittävästi rekrytointiin kuluvaa aikaa.
Täsmällisyys apuna haussa
Osaajien löydettävyys paranee, kun profiilia kirjoittaessa miettii, millä hakusanoilla haluaa tulla löydetyksi.
– Työnimike tekninen myyjä on hyvin laaja, ja siksi erityisosaamisalan täsmentäminen tuottaa parempia työpaikkasuosituksia. Erottavia lisätermejä voi tuottaa kuvailemalla, onko kokemusta tukkumyynnistä, elektroniikasta, LVI-tuotteista vai paikkapa IT-ohjelmistoista.
Tietoihin on fiksua lisätä sekin, jos on kiinnostunut työskentelemään tietyssä tehtävässä tai yrityksessä. Moni rekrytoija etsii yritysnimellä jo talossa aiemmin työskennelleitä, koska käytössä olevien järjestelmien ja toimintojen tunteminen lyhentää perehdytysjaksoa.
– Motivaatiotaan ja osaamistaan voi lisäksi korostaa profiilissa niin, että kertoo ensin, missä on ollut töissä. Sitten, mitä on työtehtävissään oppinut, ja lopuksi, mitä annettavaa on uudessa mahdollisessa työpaikassa. Työnantajaa kiinnostaa, miten olet kasvanut urallasi ja mitä osaamista olet halukas kehittämään.
Omaa osaajaprofiilia on hyvä käydä päivittämässä säännöllisesti, sillä päivitetyt profiilit näkyvät hakutuloksissa ensimmäisinä. Eräänä päivänä saattaa tulla puhelu tuntemattomasta numerosta ja sen myötä kutsu työhaastatteluun.
Teksti: Helen Partti
Kuva: Joona Raevuori
Digirekrytointi työnhaun tukena -artikkeli julkaistiin Iltasanomien Työ ja Ura -osiossa 4.12.2021. Artikkelin digiversio Newspool-sivuilla.