Sisältöstrategiatoimisto Vapa Media Oy:n perustajakaksikko Ida Hakola ja Ilona Hiila palkittiin keväällä 2014 vuoden nuoriksi helsinkiläisiksi yrittäjiksi. Vuonna 2010 perustetun yrityksen kasvu on ollut huimaa. Ida Hakola kertoo omia ajatuksiaan yrittämisestä ja yrittäjäksi ryhtymisestä.
Helsinkiläinen sisältöstrategiatoimisto Vapa Median liikeidea syntyi perustajien työelämässä tekemistä huomioista. Ennen Vapa Median perustamista sekä Hakola että Hiila työskentelivät erilaisissa media-alan ja viestinnän työtehtävissä. Kaksikko kiinnitti huomiota siihen, että sisällön sijaan huomiota kiinnitettiin ainoastaan viestintäkanaviin.
”Tajusimme että yritysten verkkosisältö voisi olla huomattavasti parempaa. Vuonna 2009 vaahdottiin vaan uusista viestintäkanavista, käytännössä Facebookista. Miksi-näkökulman sijaan mietittiin vain miten-näkökulmaa”, Hakola kertoo.
Koska ajatus oli uusi eikä sisältöstrategia-alaa vielä käytännössä ollut edes olemassa, piti yritys perustaa itse. Päätös yrityksen perustamisesta yhdessä ystävän kanssa oli helppo. Hakola kehottaa kuitenkin miettimään kumppanin valintaa tarkasti, sillä yhteisen yrityksen ongelmatilanteet on aina helpompi hoitaa kun toisen tuntee hyvin.
”Uskon että yhdessä tekeminen on paljon tuottoisampaa ja antoisampaa monella tapaa, mutta kyllä meitä myös varoitettiin siitä, että yrityksen perustaminen ystävän kanssa voi tuottaa vaikeuksia. Asioista pitää tietysti keskustella jo etukäteen siltä varalta, että asiat eivät menekään suunnitellusti. Emme kuitenkaan pelänneet mahdollisia erimielisyyksiä, sillä olimme riidelleet Ilonan kanssa muun muassa yhteisillä matkoillamme ja meillä oli kokemusta siitä, että riitatilanteet ratkesivat nopeasti ja saimme keskustelua asiat aina selviksi.”
Ideasta yrittämiseen
Yrittämisen prosessi käynnistyy luontaisen kiinnostuksen kautta johonkin asiaan. Hakolan mielestä yrittäjyyttä ei kannata ajatella itseisarvona, vaan pikemminkin niin, että hyvää liikeideaa tai osaamista aletaan kehittää eteenpäin.
Hakolalle ja Hiilalle on yrittäjinä ollut suuri hyöty siitä, että he molemmat osaavat hallita suuria kokonaisuuksia ja projekteja. Tätä osaamista vaadittiin myös silloin kun yritystä perustettiin.
”Yrittämisen tietotoimistoa, josta saisi kaiken tiedon, ei vain ole olemassa. Kannattaa siis rohkeasti kysellä ihmisiltä ja kerätä muiden yrittäjien kokemuksia. Se on paras tapa oppia myös yrittämisestä.”
Lomien ja vapaapäivien pitäminen kannattaa
Yrittäjän jaksamisen kannalta on tärkeää muistaa myös tehdä muutakin kuin pelkkää työtä.
”Se, että tekee jatkuvasti töitä vain puoliliekillä, ei auta ketään. Tästä syystä yrittäjälläkin tulee olla vapaapäivä ja kunnon lomia. Toki yrityksen käynnistysvaiheessa työpäivät pitenevät huomaamatta, eikä aina edes haluaisi pitää vapaata, kun kaikki on niin mielenkiintoista. En muista tavanneeni ketään yrittäjää, joka olisi sanonut, että olipa helppo ensimmäinen vuosi. Homman tasaantuessa pitää kuitenkin muistaa myös levätä.”
Yrittäminen ei ole lopullinen valinta
Hakola vierastaa ajatusta yrittäjyyden lopullisuudesta.
”Yrittämällä voi oppia, eikä yrittämisen tarvitse olla lopullinen valinta. Toivoisin että yrittäjyydestä ei puhuttaisi niin myyttisenä valintana jonka ihminen tekee ja on sitä sitten lopullisesti.”
Hakola ei tiedä, haluaako toimia yrittäjänä lopun ikäänsä.
”Tärkeintä on, että työssään viihtyy. Luulen, että tämän kaltainen vapaus on mahdollista saavuttaa tavallisessa päivätyössäkin, mutta kyllä se on harvinaista.”