Miltton

Työ viestintätoimistossa

Laura Työelämä, Uratarinat

Miltton-viestintätoimistossa työharjoittelijana työskentelevä Pauliina Solanne kertoo, millaista työ viestintätoimistossa on ja kuinka hän päätyi kyseiseen työhön. 

Mitä teet työksesi?

Työskentelen viestintätoimisto Milttonilla yhdessä PR-tiimeistä, jonka alle kuuluvat lifestyle-asiakkuudet. Teen siis eri brändien viestintää.

Minkälainen koulutus sinulla on?

Olen opiskellut Helsingin yliopistolla kuluttajaekonomiaa sekä markkinointia ja Australiassa Griffith Universityssä markkinointia ja viestintää.

Miten olet päätynyt ammattiisi?

Monen mutkan ja onnellisen sattuman kautta tipahdin sattumalta kutsumushommiini. Myin monta vuotta naisten vaatteita Helsingin Stockmannilla. Sen jälkeen lähdin New Yorkiin eräälle showroomille ja PR-toimistolle markkinointiharjoittelijaksi. Tämän jälkeen aloitin Milttonilla.

Millainen on tavallinen työpäiväsi?

Tämä on ihan mahdoton kysymys! PR:ässä ei ole kahta samanlaista päivää ja ne koostuvat monesta erillisestä projektista. Tiimimme teemoihin kuuluvat siis kauneus, muoti, viihde sekä esimerkiksi ruoka. Päiviin saattaa kuulua lehdistötiedotteiden kirjoittamista, tuotteiden lanseeraustilaisuuksien järjestämistä, viestinnän suunnittelua, kampanjoiden rakentamista, tekstintuottoa, yhteistyökampanjoita, tuotelähetyksiä.. tehtävät riippuvat kovasti asiakkuuden luonteesta ja itse tuotteesta ja muokkautuvat tätä silmällä pitäen. Päivät saattavat venyä pitkiksikin yllättävien tehtävien tipahdellessa, mutta minulle sopii hyvin viestintäalan ennustamattomuus.

Mistä pidät eniten työssäsi?

Rakastan sen monipuolisuutta. Aina pieni jännitys pitää työenergian katossa ja kun on löytänyt oman juttunsa, ei tule laskeneeksi tunteja. Olen myös avoin ja sosiaalinen ihminen, joten rakastan työskennellä ihmisten parissa. Toimittajan työstä joskus haaveilleena on myös mukavaa, kun pääsee kirjoittamaan ja tuottamaan paljon tekstiä. Meillä on myös aivan mieletön tiimi ja mahtava henki työpaikalla! Olen kiinnostunut lifestyle-asioista yleisesti ja olen onnekas saadessani työskennellä teemojen ja tuotteiden parissa, jotka kuuluisivat arkeeni muutenkin.

Minkälainen ihminen sopii alalle?

On oltava todella järjestelmällinen sekä tarkka yksityiskohdista. To do -listat tulevat nopeasti tutuiksi, jotta jokainen lanka pysyy varmasti käsissä. Mutta toisaalta pitää olla luova ja hieman hyvällä tavalla hullukin. Sosiaalisuus, optimismi ja iloisuus auttavat myös pitkälle sekä se, että tulee hyvin erilaisten ihmisten kanssa hyvin juttuun. En varsinaisesti koe viestinnän yliopistotutkintoa välttämättömäksi. Työ konkretisoituu vasta sitä pidempään tehdessä ja joka päivä oppii uutta. Rehellisyys ja luotettavuus ovat myös ehdottoman tärkeitä piirteitä kaiken toimivuuden kannalta sekä aito into ja kiinnostus itse alaan.

Vinkki ihmisille, jotka haluavat alalle?
Suosittelen harjoittelijakokemusta, sillä sitä kautta pääsee tutustumaan alaan ja työnkuvaan. PR-työhön liittyy paljon mielikuvia ja ennakkokäsityksiä, joten konkreettinen työhön tutustuminen selventää varmasti, onko se oma juttu. Omalla kohdallani kansainvälinen kokemus New Yorkissa oli todella tärkeä etappi. Siellä näki miten ala toimii ja oli hyvä päästä toimimaan oman mukavuusalueen ulkopuolella, sillä uusi työkulttuuri tarjosi todella paljon haasteita. Olennaisin ominaisuus on myöskin tietynlainen nöyryys. Työhön kuuluu kivoja lisämausteita esimerkiksi erilaisten tapahtumien muodossa, mutta välillä pakataan lähetyksiä tai juostaan hakemassa täydellistä silkkinauhaa ympäri kaupunkia ja näihin tehtäviin on vain tartuttava. Se, että on ensimmäisten joukossa tarjoitumassa myös epämiellyttävämpiin hommiin huomataan kyllä!

 

Artikkeli on julkaistu alunperin Start living your best life-blogissa. Artikkeli on julkaistu kirjoittajan luvalla.

 

Tutustu myös muihin uratarinoihin!