Myyntityön ammattilaiseksi ei synnytä, mutta sellaiseksi ei myöskään kasveta ilman oikeaa asennetta, kiteyttää Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA.
MMA:n puheenjohtajan Jarmo Hyvärisen mukaan huippumyyjiä yhdistää ennen kaikkea halu myyntityöhön. Hyvärisen mukaan huippumyyjien kuukausiansiot voivat nousta todella korkeiksi. Hän muistuttaa, että myyntialalla myös naisten huippu tienaa yli 6000 euroa kuukaudessa.
”Osa huippumyyjistä on kokeillut myyntityötä jo lapsena myymällä ohikulkijoille mehua tai tehnyt kannattavaa harrastekorttikauppaa. Aikuisena on jo sitten erilainen asenne menestymiseen, asiakkaan palveluun ja oman osaamisen kasvattamiseen”, Hyvärinen kuvaa.
MMA on tutkinut huippumyyjien ominaisuuksista kyselyin ja haastatteluin. Selvitysten mukaan yritysten ostajat pitävät tuotteen edullisuutta vasta viidenneksi tärkeimpänä asiana valitessaan yhteistyökumppania. Ei liene sattumaa, että monesti markkinajohtaja on kallein tai yksi kalleimmista, ei halvin.
”Jos myyjä osaa neuvotella vain hinnasta, hän on laiminlyönyt oman koulutuksensa”, Hyvärinen summaa.
Hän huomauttaa, että nykyään asiakkaat odottavat myyjien toimivan entistä enemmän konsulttien tavoin. Huippumyyjän on kyettävä auttamaan asiakasta löytämään oikeita ratkaisuja ja osoittamaan konkreettisesti kaupasta koituva bisneshyöty. Myyntityössä myös pystyttävä reagoimaan nopeasti ja tehokkaasti yhteistyön ongelmiin. Kun kaupan arvo on satoja tuhansia tai miljoonia, on myyntityö maraton, ei sadan metrin pyrähdys.
Hyvärinen arvioi, että monet yritykset eivät kuitenkaan osaa vielä käyttää huippumyyjiensä taitoja hyväkseen.
”Yritykset ovat erittäin varautuneita ja vanhanaikaisia myynnin kehittämisessä. Vaikka huippumyyjä haluaisi saada yrityksessä kunnon vastuksen ja auttaa muita menestymään, heidät koetaan uhkana. Onneksi suunta on parempaan päin”, huokaa Hyvärinen.
Hänen mielestään yritysten myyntitykit voisivat toimia myyntityön ohella esimerkiksi nuorten sparraajina, myyntikilpailujen tuomareina ja myyntiprosessin tehostajina. Kaupan tekemisen taidossa he ovat ylivertaisia, joten heitä kannattaa kuunnella.
Tällainen on huippumyyjä
- työllistää myynnillään 20–100 työntekijää organisaatiossaan ja verkostoissaan
- kouluttaa jatkuvasti omaa myyntitaitoaan paremmaksi
- venyy asiakkaan vuoksi, koska tietää sen olevan myös oman yrityksen etu
- on kiinnostunut asiakassuhteen pitkäjännitteisestä kehittämisestä
- saa asiakkaat suosittelemaan itseään/yritystään eteenpäin
- haluaa olla ykkönen, muttei koe muiden auttamista ongelmana
- haluaa yrityksensä menestyvän: on kilpailuhenkinen, muttei kampittaja
- on ihmistuntija ja osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa
- viihtyy myyntityössä erinomaisesti
- haluaa myynnin huipulle ja siksi laittaa myös henkilökohtaisia tavoitteita