Usein kuulee sanottavan, että ansioluettelossa tulisi kertoa saavutuksista velvollisuuksien sijaan. Se pitääkin paikkansa, sillä saavutuksista kertomalla työnantaja voi nähdä, mitä olet saanut aikaan entisillä työpaikoillasi ja mitä sinä voit heille tarjota. Jätä siis seuraavalla kerralla viikoittaiset tehtävälistat pois ja kerro mitä saavutit ja opit edellisellä työpaikallasi.
Vastuualueiden muuttaminen saavutuksiksi voi tuntua isolta työltä. Kuinka kerrot työtehtävistä mahdollisimman kiinnostavalla tavalla ja rehellisesti? Tässä The Musen vinkit oman ansioluettelon päivittämiseen:
1. Mitä eroa on…
Saavutuksilla ja velvollisuuksilla? Helppoa ja yksinkertaista, velvollisuutesi kertovat mitä teit työksesi ja saavutukset kertovat kuinka hyvin teit työsi. Esimerkiksi ”tapahtumien suunnittelu” on tavallinen työtehtävä ja sinänsä ihan oleellinen tieto, mutta ”tavoitit satoja vaikuttajia yrityksen järjestämässä hyväntekeväisyystapahtumassa” on saavutus.
Miksi tämä on niin tärkeää? Ansioluettelossa tulee kertoa jotain, mitä sen lukija ei vielä tiedä sinusta. Yleensä rekrytoijat ymmärtävät suunnilleen mitä olet tehnyt työksesi jo pelkän tittelin perusteella. On yleisesti tiedossa, että esimerkiksi assistentin tehtäviin kuuluu puhelimeen vastaaminen, postien vastaanottaminen ja asiakaspalvelu. Kun kerrot saavutuksistasi, kerrot työnantajalle mitä juuri sinä olet saanut aikaan ja mihin pystyt. Ansioluettelo on myyntityökalusi.
Nyt kun tiedät mitä eroa näillä kahdella on, kuinka teet muutoksen omassa ansioluettelossasi?
2. Tee lista
Aloita tekemällä lista asioista, jotka erottavat sinut muista. Jokaisen työpaikan kohdalla ansioluettelossasi kysy itseltäsi nämä kysymykset:
- Mitä asioita tein, jotka poikkesivat yleisistä työtehtävistäni?
- Kuinka erotuin muista yrityksen työntekijöistä?
- Kehuiko esimies minua hyvästä työstä? Mistä ja miksi?
- Sainko palkintoja saavutuksistani?
- Mitä ongelmia ratkaisin?
- Missä asioissa olin erityisen hyvä?
3. Käytä lukuja
Ota edellä tehty listasi ja lisää jokaiseen kohtaan mahdollisimman paljon faktoja ja numeroita. Kuinka monen asiakkaan kanssa teit projekteja? Kuinka moneen ihmiseen työsi vaikutti? Kuinka suuri prosentti myydyistä projekteista oli sinun myymiäsi?
Oikeiden faktojen lisääminen auttaa työnantajaa ymmärtämään helpommin, millä tasolla olet tehnyt töitä ja minkälainen vastuu sinulle on edellisessä yrityksessäsi annettu.
4. Lisää hyötyjä
Seuraavaksi vie edellä listattuja kohtia vielä pidemmälle ja kerro minkälaisia konkreettisia hyötyjä saavutuksistasi on ollut muille. Sen lisäksi, että kerrot mihin pystyt kerrot työnantajalle myös mitä hyötyä sinusta on yritykselle. Esimerkki: Olet tehnyt 20 raporttia eri asiakkaille joka kuukausi. Kerro se ansioluettelossa näin: ”Valmistelin ja tuotin 20 viikoittaista ja kuukausittaista raporttia asiakkaille, jotta he pysyivät aina ajan tasalla projektien kulusta.” Lukemalla tämän työnantaja näkee heti, että haluat tarjota hyvää asiakaspalveluja ja lisäarvoa yrityksen asiakkaille.
Saavutuksista koostuva ansioluettelo on hyvä tapa osoittaa työnantajalle mitä sinä osaat tehdä. Hyvin tehty ansioluettelo auttaa sinua saavuttamaan seuraavan päämääräsi: Uuden mahtavan työpaikan.
Lähde: Duunitori.fi