Ideoita on maailmassa lukemattomia, ja osa niistä on jopa hyviä ja toteuttamiskelpoisia. Useimmiten toimivakin liikeidea jää kuitenkin ajatuksen asteelle ja mahdolliset voitot ja tulokset siis hyödyntämättä. Mikä neuvoksi?
Amerikkalainen Leslie Godwin elättää itsensä konsultoimalla uusia yrittäjiä yritystoiminnan lähtökuopissa. Goldwinin kehittämät kuusi kultaista neuvoa olisi hyvä omaksua jo ennen liikeidean varsinaista toimeenpanoa. Jo toimivakin yritys voi hyötyä neuvoista.
Tutki onko liikeidea hyvä
Yleinen myytti yrittäjyydestä haaveilevien keskuudessa on ”loistavan” idean välttämättömyys. Useimmiten kuitenkin menestyvän bisneksen perustaksi riittää ”tarpeeksi hyvä” idea.
Mikä on sinun liikeideasi? Tutki sitä hieman syvällisemmin. Selvitä, kuka muu tekee samaa toimintaa, ja mieti miten sinä parantaisit sitä. Älä siis keksi pyörää uudestaan, vaan pistä se pyörimään!
Älä jää yksin
Kaikki tarvitsevat olkapäätä johon nojata sekä neuvonantajaa, joka saa sinut väistelemään pahimmat ansat liiketoiminnan alussa. Konsultoi siis asiantuntijoita, olivat he sitten lakieksperttejä, kirjanpitäjiä, yrityskonsultteja tai muita liiketoiminnan ammattilaisia.
Voit myös yrittää hankkia itsellesi henkilökohtaisen mentorin, joka toimii yritystoimintasi kummina. Suomessa muun muassa jotkut yrityshautomot vetävät projekteja, joissa uusyrittäjyyttä tuetaan mentoroinnin avulla.
Tee markkinatutkimus huolella
Selvitä, miten liikeidea pärjää kilpailussa hankkimalla riittävästi tietoa markkinoista, joille aiot rynnätä. Hyviä tietolähteitä ovat muun muassa paikalliset expertit, jotka ovat toimineet alallasi kauan (yleensä asiaansa vihkiytyneet ihmiset nauttivat juttelemisesta oman alansa aihepiiriin liittyen).
Myös tuotteesi/ palvelusi kohderyhmän edustajien haastattelu tuo arvokasta tietoa ideasi menestysmahdollisuuksista.
Virallisia tietolähteitä ovat muun muassa eri ammatti-/kauppiasyhdistykset ja valtionhallinnon tietopalvelut ja tutkimuslaitokset. Näiden dokumentteihin pääset käsiksi kirjastoissa tai nykyisin entistä näppärämmin myös verkossa.
Tutustu kohderyhmääsi
Kohderyhmääsi tutustumisessa voi olla avuksi seuraavanlainen kirjoitustehtävä: Kirjoita kuvaus yhdestä tai useammasta esimerkkihenkilöstä, joiden arvioisit kuuluvan kohderyhmääsi. Kuvittele, että kirjoitat aloitusta romaaniin, ja sinun täytyy esitellä lukijallesi kirjan tärkeimmät henkilöt.
Keitä he ovat? Mitä he tekevät? Minkä ikäisiä he ovat? Minkälaiset huolet vievät heiltä yöunet? Mitä he arvostavat eniten? Mikä on heidän taloudellinen tilanteensa? Ovatko he pihejä rahankäytössään? Millaisia tavaroita he ostavat? Mitä he syövät? Ja niin edelleen.
Kohderyhmääsi tutustuminen on tärkeää, sillä ellet ole kiinnostunut asiakkaidesi tarpeista, et voi ainakaan pitkällä aikavälillä olla tehokas liiketoiminnassasi.
Hinnoittele järkevästi
Yleensä markkinoille tulevien uusien yritysten tulisi hinnoitella tuotteensa keskivaiheille hyväksytyssä hintajärjestelmässä. Muista, että asiakkaan saaminen uudestaan ostajaksi on aina helpompaa ja tuottavampaa kuin uuden asiakassuhteen luominen.
Muista myös, ettei koskaan kannata lähteä markkinoille, joilla pystyt kilpailemaan ainoastaan hinnoilla!
Huolehdi tulevaisuudestasi
Suunnittele aikataulusi siten, että ehdit tavata neuvonantajiasi, asiakkaitasi ja mahdollisia työntekijöitäsi tarpeeksi usein. Varaa myös tarpeeksi aikaa itsellesi!
Jos liikeideasi tarkempi suunnittelu tuntuu liian työläältä ja lannistaa alkuinnostuksesi, et ole valmis liiketoimintaan. Tutkimustyön ja liiketoimintasi perustuksen rakentamisen pitäisi saada sinut innostumaan entisestään ja puristamaan itsestäsi irti vielä parempia ja innovatiivisempia ideoita.
Jotta saisit liiketoimintasi kukoistamaan, sinun pitää olla sekä innokas että peräänantamattoman kärsivällinen.
Käy lukemassa lisää yrityksen perustamisesta!
Lähde: http://www.businessknowhow.com/Startup/resstartup.htm