Twitter on ainutlaatuinen yhteisöpalvelu. Kun sitä osaa käyttää oikein, on se kätevä paikka puffata itseään aktiivisena työnhakijana. Työnhaku on nykyään ennen kaikkea itsensä markkinointia ja Twitter tarjoaa tähän oivan mahdollisuuden.
Maailmanlaajuisesti Twitter on aivan valtavan suosittu palvelu. Suomessakin se on vakiinnuttanut paikkansa somekanavien joukossa. Twitter on loistava paikka verkostoitua. Työnhakijalle verkostoituminen tarkoittaa oman alan osaajien ja yritysten seuraamista ja aktiivista kommunikointia. Verkostoitumisen ohella Twitter tarjoaa mahdollisuuden tuoda itseään esille osaavana ja aktiivisena työnhakijana.
Sosiaalinen media on jatkuvasti isommassa roolissa työnhaussa.
Tässä vinkkimme Twitter-työnhakuun:
1. Tee suunnitelma, miten twiittaat
Jos vain olet Twitterissä ja seuraat muita, et saa siitä kaikkea irti. Ennen kuin alat itse twiittaamaan, kannattaa suunnitella, millaisista asioista ja kuinka usein twiittaat sekä mitä kohderyhmää tavoittelet. Onko päätavoitteesi luoda uusia suhteita vai antaa itsestäsi asiantunteva kuva jollain tietyllä alalla? Ei kannata lähteä twiittaamaan kaikkea kaikesta, vaan valitse toiminnallesi jokin linja.
2. Luo profiilistasi houkutteleva tavoittelemallesi yleisölle
Profiilistasi tulee käydä lyhyesti ja selkeästi ilmi, kuka olet. Päätä, millaista kuvaa itsestäsi haluat antaa ja laadi esittelytekstisi sen mukaan. Kuvaksi kannattaa valita oma kuva, mutta sen ei tarvitse olla tylsä pönötyskuva, vaan mieluummin jotain persoonallisempaa.
3. Jaa laadukasta sisältöä
Kun olet päättänyt, mistä aiheista twiittaat, etsi laadukkaita ja mielenkiintoisia sisältöjä aiheesi tiimoilta. Laadukkaat sisällöt toimivat somessa ja antavat sinusta asiantuntevan kuvan.
4. Seuraa sekä yrityksiä että henkilöitä
Seurattaviksi kannattaa valita sekä yrityksiä, joissa mahdollisesti haluaisit työskennellä, että henkilöitä, jotka ovat vaikutusvaltaisia omalla alallasi. Heidän sisältöjä kommentoimalla ja jakamalla saat tuotua itseäsi esille niissä piireissä, joissa haluat.
5. Linkkaa Twitter-tilisi muihin kanaviin
Kun luot itsestäsi aktiivista kuvaa työnhakijana, pelkkä twiittaaminen ei riitä. Se on kuitenkin loistava lisämauste oman brändin luomiseen. Twitter-tili kannattaa linkittää kaikkiin kanaviin, joissa olet esillä työnhakijana: esimerkiksi sähköpostin allekirjoitukseen, LinkedIn-profiiliin ja omiin blogiteksteihisi.
6. Twiittaa myös itsestäsi
Twitter tarjoaa sinulle mahdollisuuden verkostoitua, mutta samalla seuraajillesi mahdollisuuden tutustua sinuun. Nykyään työpaikkoihin haetaan “hyviä tyyppejä”, joten brändisi pitäisi rakentua myös työelämän ja työnhaun ulkopuolisista asioista. Henkilökohtaiset twiitit voivat olla hyvinkin arvokkaita suhteiden luomisessa.
Lähde: John Whiten blogiteksti
Kuva: Troy Holden
Muista seurata myös Rekrytointi.comia Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.
Alla olevalla videolla Rekrytointi.comin someasiantuntija Sanni Oja kertoo lisää olennaisia vinkkejä sosiaalisen median käyttämisestä työnhaun apuna.