Sosiaalista mediaa käyttää päivittäin suurin osa suomalaisista – nuorista melkein jokainen. Siinä missä yksityishenkilöt, myös yritykset käyttävät sosiaalista mediaa yhä enemmän.
Sosiaalisesta mediasta on tullut myös useimmissa tapauksissa helpoin ja matalimman kynnyksen väylä tavoittaa mahdollisia työnantajia. Monet yritykset jakavat sosiaalisen median sivuillaan suoraan tietoa avoimista kesätyöpaikoistaan. Ota nämä vinkit haltuun ja hyödynnä sosiaalinen media kesätyönhaussa.
1. Säästä aikaa ja lähetä somessa viestiä työnantajille
Kun aloitat hakemaan kesätöitä, mieti mahdollisia työpaikkoja, joissa haluaisit työskennellä. Katso alkuun löytyykö yritykseltä avoimia työpaikkoja esimerkiksi työnantajan kotisivuilta tai Rekrytointi.comin avoimista kesätyöpaikoista.
Mikäli paikkoja ei kuitenkaan löydy, voit rohkeasti lähestyä työnantajaa esimerkiksi viestillä Facebookissa tai Instagramin Direct-viestillä ja kysyä onko työnantajalla avautumassa kesätyöpaikkoja hakuun.
Näin voit nopeasti kartoittaa monia mahdollisia kesätyöpaikkoja. Useat yritykset vastaavat viesteihin nopeasti sosiaalisessa mediassa!
Suosittelemme toki myös vanhoja hyväksi havaittuja tapoja, eli soittoa tai paikan päällä käymistä.
2. Kerro avoimesti hakevasi kesätöitä!
Ole avoin sosiaalisen median kanavillasi ja kerro olevasi kesätöitä vailla. Kaverisi voi vinkata näkemänsä, sinulle sopivan kesätyöilmoituksen, jota et itse olisi mahdollisesti muuten löytänyt.
Kaverisi, kummisi, serkkusi tai muu henkilö, joka ei muuten olisi tietoinen kesätyönhaustasi, saattaa somepäivityksesi nähtyään katsoa oman työpaikkansa kesätyötilanteen ja kertoa siitä sinulle.
Voit myös kirjoittaa vaikka pienen blogikirjoituksen tai kuvata itsestäsi videon, jossa kerrot omasta osaamisestasi ja kiinnostuksen kohteista.
Omien verkostojen hyödyntäminen työnhaussa on enemmän kuin sallittua. Älä siis hae kesätöitä salassa vaan rohkeasti julkisesti!
3. Hakemusta kirjoittaessa ja ennen kesätyöhaastattelua tutustu työnantajan someprofiileihin!
Mikäli työnantajallasi on sosiaalisen median tilejä tai kotisivut, lue ne läpi tarkasti ennen kuin aloitat kirjoittamaan hakemustasi, tai viimeistään ennen kuin menet paikan päälle työhaastatteluun.
Sosiaalinen media ja kotisivut ovat usein täynnä tietoa työnantajasta – sen toiminnasta, palveluista ja arvoista. Hyödynnä hankkimaasi tietoa kesätyönhaussa!
Itse hankkimasi ja sisäistämäsi tieto osoittaa kykysi itsenäiseen tiedonhakuun sekä vakuuttaa kiinnostuksesi työnantajaa kohtaan. Oma-aloitteisesti hankitut tiedot työnantajasta jättävät poikkeuksetta positiivisen muistijäljen rekrytoijaan hänen tehdessään valintoja ensikesän työntekijöistä.
Muista seurata myös Rekrytointi.comia Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä. Mikäli sinulta puuttuu vielä ensikesän työpaikka, katso parhaat kesätyöpaikat sivuiltamme.
Alla olevalla videolla Rekrytointi.comin someasiantuntija Sanni Oja kertoo lisää olennaisia vinkkejä sosiaalisen median käyttämisestä työnhaun apuna.
Kirjoittaja on kulttuuri- ja media-alaa opiskellut sisällöntuottaja.