Yrityksen nimi ja sen keksiminen on yksi hankalimpia yritystoiminnan käynnistämis- ja suunnitteluvaiheen asioita, niin hassulta kuin se kuulostaakin. Hyvän nimen löytäminen ja sen rekisteröiminen on tärkeää yrityksen ja sen tuotteiden tai palveluiden tunnetuksi tekemisessä ja myymisessä.
Yrityksen nimi on usein ensimmäinen asia, jonka kanssa kuluttaja joutuu tekemisiin. Ja kuten tiedetään, hyvä ensivaikutelma on tärkeä. Nimen antaminen yritykselle ei kuitenkaan ole mikään helppo tehtävä. Kaikki, jotka ovat joutuneet keksimään nimen omalle lapselleen, tietävät, kuinka vaikeaa se on.
Ennen kuin alat miettiä yrityksellesi nimeä, pohdi seuraavia asioita:
- Mitä palveluja tai tuotteita yrityksesi myy?
- Millaista lisäarvoa asiakkaasi uskovat yritykseltäsi saavansa?
Pyri tämän jälkeen kehittelemään nimi, joka tuntuu luotettavalta ja joka edustaa tärkeimpiä edellä miettimiäsi asioita. Muista myös, että yrityksesi nimen on tunnuttava hyvältä vielä silloinkin, kun yrityksesi on kasvanut. Pyri välttämään nimiä, jotka ovat liian lyhyitä (esim. nimien etukirjainyhdistelmät), liian pitkiä tai joissa ei ole ”mitään tolkkua”. Nimi ei myöskään toimi kunnolla, jos se on vaikea ääntää tai sitä on vaikeaa taivuttaa. Ensimmäisellä myyntikäynnillä joutuu yleensä aina kertomaan, mistä yrityksen nimi on ideoitu. Valmistele nimen keksimisestä minuutin pituinen tarina ja kerro se innokkaasti ja iloisesti. Näin nimi jää kerralla mieleen, ja jatkossa yrityksesi muistetaan.
Tässä muutamia esimerkkejä ja ajatuksia, joita voit hyödyntää askaroidessasi tulevan yrityksesi nimen parissa.
Käännä nurinpäin!
”Nurinpäin”-ideaa moni on käyttänyt tosi onnistuneesti. Perehtymättä sen syvällisemmin seuraavien yritysten nimien syntyhistoriaan voidaan olettaa käytetyn ”nurinpäin”-menetelmää:
- Airam syntyy Mariasta,
- nimi Aribom lienee käännetty aiemmin hyvin tunnetusta Nokian kännykkänimestä Mobira (nimi oli varsin sattuva, kun yrityksen perustajan etunimi oli vielä Ari),
- Orionin tytäryhtiö oli alun perin Noiro (nykyisin yritys on Lumene),
- Nokiasta lienee syntynyt yritys nimeltä Aikon,
- Neste Oy:stä on tullut Etsen ja
- Soile H:sta Helios.
Vuosituhannen vaihteen aikoihin Megalos-nimisessä yrityksessä järjestettiin henkilökunnan keskuudessa nimikilpailu, jonka tavoitteena oli löytää kansainvälisesti käyttökelpoisempi nimi yritykselle. Yksi oivalsi: Solagem.
Tässä muutama lisää malliksi: Tennikseen liittyvä firma voi toimia Sinnet-nimellä, messuosastoja kyhäävä myynninedistämisfirma Tussem-nimellä ja psykologi, jonka tavoitteena on auttaa ihmisiä rikkomaan rajojaan, voi hyödyntää nimeä Stimilon (=no limits). Mediakonsultille sopinee nimeksi Aidem, sopimusjuridiikkaa ammatinharjoittajana tekevälle Sumipos, laajemmin lakiasiainneuvontaa tekevälle Xel tai Ikal ja pörssipelurille Tahar.
Katso sanakirjaa!
Pohdi liikeideasi keskeisimmin kuvaavia sanoja ja etsi sitten niille hyvä vieraskielinen vastine. Englanninkieliset ja latinan sanat ovat viime aikoina kärsineet jo inflaation, joten etsi apua jostain muusta sanakirjasta. Esperanto on mainio valinta, koska sanat sointuvat hyvin suomen kieleen ja toimivat muuallakin maailmassa moitteettomasti. Jos meillä olisi Aro-, Merit- ja Kari-nimisiä työntekijöitä, jotka vastailisivat lukijan työnhakua koskeviin kysymyksiin, heidän olisi harvinaisen helppoa kehitellä esperanton kielestä firmanimi toiminnalleen ja siirtyä itsenäiseksi alihankkijoiksi. ”Meritaro” on esperanton kielellä ansioluettelo, jolloin yrityksen nimeksi voisi rakennella nimen Merit Aro Ky. Voisi myös soveltaa uraa merkitsevää ”kariero”-sanaa ja perustaa firman Toiminimi Kari Ero. Sama nimi sopisi luontevasti avioliitto- tai aviokriisineuvojallekin.
Joskus sanakirja tuottaa yllättäviäkin ideoita. Joku oli kerran perustanut yrityksen ja valinnut sille oivallisen nimen latinan sanakirjasta. Yritystoiminta ei jostain syystä lähtenytkään käyntiin, vaan yritys jäi pöytälaatikkoon. Suomen Sokeri sen sitten löysi ja maksoi nimen keksineelle ”pöytälaatikkoyrittäjälle” ilmeisen hyvän hinnan muuttaessaan konserninimensä Cultoriksi.
Katso karttaa!
Mistään et löydä enempää toimivia nimiä kuin kartasta. Muuta nimestä kirjain tai pari, niin sinulla on hyvä nimi. Napolista saat Napilon, Riministä Rimonin, Milanosta Malinon jne. Kartta se on tähtikarttakin: Otavasta tulee Ativo ja Tauruksesta Tuuros. Karttoja ovat myös sienikartta tai kivikartta tai kasvikartta tai…
Hyödynnä harvinaiset kirjaimet – b, c, d, f, g, q, z, x, w!
Helbbo ceino saada persoonallinen nimi yritykselle on käyttää arkikielelle harvinaisempia, mutta suussa tutusti vääntyviä kirjaimia. Oulun keskustassa pistää esim. silmään jännä parturi-kampaamo nimeltä ”Tuccabaja”. Parturiliike ”Saxet” tuntuu myös varmasti monelle tutulta. Katse-optikkoketju on käyttänyt tätä keinoa luontevasti: Cazze. Varkauden kaupungista on useasti yritetty tehdä parempi, fiininpi ja rehellisemmältä kuullostava Warkaus. Tosin aina onnistumatta. Jos se ei onnistu kunnallispolitiikassa niin helppohan se on tehdä oman yrityksen osalta. Tämän idean huonoin puoli on se, että oikeinkirjoituksen ”perillesaaminen” voi olla työlästä ja siten nettisivujen löytyminen normaalia vaikeampaa.
Leiki kuin lapsi!
Älä hanki nimen keksimisestä päänsärkyä itsellesi, vaan tee siitä hauskaa puuhailua. Melkein jokaisessa perheessä on ainakin jossakin vaiheessa ollut pussillinen irtokirjaimia. Etsi ne käsiisi ja laita lattialle ensin vaikka oma nimesi ja lähde sitten muuntelemaan kirjainten järjestystä. Sattuma voi tuoda sointuvan nimilöydöksen: Anneli Mikkonen voi löytää vaikkapa nimen Milenna ja Eero Rainos nimen Soniare jonkin aikaa kirjaimia järjesteltyään. Myös sadut ovat ehtymätön aarrearkku hyvän nimen metsästäjälle. Jos olet nyt köyhä, kuten myllärin perinnötön poika Saapasjalkakissassa, ja varma, että sinusta yrityksesi menestymisen myötä tulee rikas kuin markiisi, niin ilman muuta yrityksesi nimeksi käy Carabas Oy.
Irtokirjainmenetelmä saattaa olla paikallaan myös kansainvälistyttäessä. Kun Toivo Herman Itkonen muutti Yhdysvaltoihin 1900-luvun alussa ja käynnisti siellä asianajajan praktiikan, kukaan ei osannut lausua Itkosta. Niinpä Itkonen silppusi nimensä hattuun ja nosti sieltä kirjaimia, yhden kerrallaan. Kun pöydälle oli tullut n-e-k-t-o-n, Itkonen päätti että siinä on tarpeeksi. Niin hänestä tuli Toivo Nekton, jolla oli merkittävä rooli suomalais-amerikkalaisissa suhteissa itsenäistymisen jälkeen.
Yhdistele yllättävästi!
Ota mukaan tulevien kumppaneiden tai osakkaiden nimien etukirjaimet ja lähde muokkaamaan niistä uutta yhdistelmää, uutta nasevaa sanaa. Jarin ja Riston yrityksestä tulee vaivatta Jaristo Ky, Paulin, Sarin ja Eliisan yrityksestä taas Pausarel.
Vuorineuvos Kauko Rastas perusti aikoinaan holding- ja kiinteistöyhtiön nimeltä Ka-Ras Oy.
Voit tietysti ottaa alkuun etunimesi ja keksiä sen jatkeeksi luontevasti toimintaa kuvaavan termin. Annen rentouttava hierontapalvelu voi käyttää mainiosti nimeä Anne Rennox.
Yhdistele yllätyksettömästi!
Ota nimen alkuosat toimintaasi tai palveluasi kuvaavista sanoista ja toimi, niin kuin valtiovalta on toiminut kautta aikojen: Valtion Metallista tehtiin Valmet, kemikaaleista, mineraaleista ja ravinteista Kemira. Samaa ovat soveltaneet monet yksityisetkin yrityksetkin. Aikoinaan mm. Cultorin tytäryhtiössä kehiteltiin hyvä nimi: sadosta, rehusta ja ekonomiasta syntyi Sareko.
Lyhennä!
Pitkän nimen lyhentäminen saattaa olla oiva keino löytää naseva nimi, joka on vielä helppo kertoa eli selvittää yhdellä lauseella yrityksen toiminta-ajatus. Yksi tunnettu esimerkki on Pohjois-Karjalaan aikoinaan perustettu Ab Lukkotehdas Oy. Nyttemminhän se tunnetaan nimellä Abloy.
Kas näin: Firmasi nimi on Ahkera Oy, mistä se oikein tulee? ”Antiikkihuonekalujen entisöinti Rauman alueella”!
Aina varma keino – oma nimesi!
Käytä omaa nimeäsi. Sitä ovat käyttäneet mm. Henry Ford, G.F.Stockmann, Victor Hartwall, Teemu Aho, Eila Kaisla jne. Oma nimi menee varmimmin kaupparekisteristä läpi. Jos et ole täysin varma liikeideastasi, tämä vaihtoehto ei ole suositeltava. Pieleen mennyt yrittäjyys omalla nimellä loskaa nimeä myöhemminkin. Jos kaikki menee hyvin, omasta nimestä on toisaalta usein hyötyä. Kun yritys on laajentunut, ja mukaan on tullut verokirjatyöntekijöitä, kaupantekoa auttaa kummasti, jos olet itse läsnä myyntitilanteessa. Asiakas arvostaa sitä, että omistaja näkee hänen vuokseen vaivaa ja on mukana neuvotteluissa.
Nimeäsi voit käyttää myös luovasti siten, että se on osa yrityksesi nimeä. Earl Tupper keksi nimestään Tupperwaren ja Ingvar Kamprad kehitteli yhdistelmänimen IKEA omista nimikirjaimistaan sekä hänen syntytalostaan ja -kylästään, Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd.
Nimellä voi myös leikitellä!
Ajatellaanpa, että Metsäteollisuuden keulahahmo Anne Brunila joskus perustaisi oman yrityksen. Hän voisi leikitellä nimellään ja kääntää sen nurin kurin ”Brunne Anila”. Anila voisi olla aivan erinomainen nimi. Vääntyisikö omasta nimestäsi samalla tavalla toimiva versio? Sen syntytarina olisi ainakin hauska kertoa asiakkaille.
Tätä voidaan soveltaa näppärästi mainonnassakin: 020202-puhelinpalvelu mainostai radiossa keväällä 2010: ”Älä kysy hotellia Nalle Kekkoselta, kysy sitä Nollakakkoselta”.
Varo tätä!
Kaupunginosan nimi voi olla yrityksen nimenä tai nimen osana hyvä idea. Munkkiniemi tai Kulosaari kuulostavat helsinkiläisen korvissa oikein hyviltä ja ”laadukkailta”. Mutta entäpä jos yrityksesi laajenee koko Suomessa toimivaksi. Munkkiniemi ei ole kovin tuttu ”brändi” Oulussa tai Jyväskylässä ja jos bisneksesi ei toimi kahvila-alalla, voi hyvä Munkkiniemi-nimi aiheuttaa vain sekaannuksia ja haitata tulevaa menestystä.
Muista kansainvälisyys!
Vaikket tällä hetkellä suunnittelisikaan suuntaamista ulkomaille yrityksesi kanssa, kannattaa nimi valita tulevaisuutta silmällä pitäen niin, että sitä voi käyttää myös kansainvälisesti. Kannattaa siis tarkistaa, mitä yrityksen nimi muilla kielillä tarkoittaa. Gooleta ajattelemasi nimi, niin olet sen käyttökelpoisuudesta astetta viisaampi parissa minuutissa.
Toiminnan laajentamista ulkomaille helpottaa myös huomattavasti se, ettei yrityksesi nimi sisällä ääkkösiä. Esperanton avulla löydetty nimi voi myös toimia välittömästi hyvin ja lähes kaikkialla.
Aina on pikainen pikkutesti paikallaan!
Kun olet lopulta ideoinut hyvän nimen, laita se hakusanaksi Googleen ja katso mitä osumia tulee. Tämä antaa sinulle heti osviittaa, keksitkö aivan ainutlaatuisen hyvän nimen. Tai joudutko mahdollisesti vaikeuksiin myöhemmin, kun samaa nimeä käyttävät monet muutkin.
Käy myöskin nettiosoitteita myyvien yritysten sivuilla ja katso, onko nimesi jo varattu. Jos keksimäsi hyvä nimi on vapaana, se helpottaa huomattavasti yrityksesi tunnetuksi tekemistä ja internetin hyödyntämistä liiketoiminnassasi.
Generoi
Internetissä on lukuisia generaattoreita, joista saattaa putkahtaa kullanarvoinen ajatus yrityksesi nimelle. Tässä muutama yritysten ja brändien nimiin keskittyviä.
Business name generator
Brand name generator
Muista: Kokemus on osoittanut, että nykyään juuri mikään nimi ei mene kaupparekisteristä ensi kerralla läpi. Jotta varmistat toimintasi viipymättömän aloituksen, tee vaihtoehtoisista nimistä paremmuusjärjestyksessä ainakin 2–4 nimen lista ja liitä se kaupparekisteripapereittesi joukkoon. Näin saat nimikysymyksen nopeimmin läpi ja pääset tekemään käyntikortit, kirjelogot yms. viipymättä ja ilman, että joudut myöhemmin painamaan kaiken uudestaan.
Muista katsoa myös nämä yrittäjyysmahdollisuudet!