Taneli Pasanen, 29, sai työpaikan sosiaalisen median avulla. Hänen bloginsa levisi Twitterissä, ja pian Pasaselle tarjottiin töitä samaisen kanavan kautta. Miten sosiaalista mediaa voi parhaiten hyödyntää työnhaussa?
Taneli Pasanen oli alkuvuodesta hankalassa tilanteessa. Hänen silloisessa työpaikassaan oli alkamassa yt-neuvottelut, ja Pasasella oli vain määräaikainen sopimus. Töiden jatkuminen ei näyttänyt hyvältä, ja Pasanen päätti alkaa etsiä uutta työtä.
Hän haki ensin töitä perinteisin keinoin, mutta joukosta erottuminen oli vaikeaa vastavalmistuneelle hallintotieteiden maisterille. Työkokemusta oli ehtinyt kertyä omalta alalta vähän. Pasanen alkoi miettiä luovempia työnhakukeinoja.
”Olin tuolloin jo Twitterissä. Olin sitä kautta huomannut, että blogi voi olla erittäin toimiva keino tuoda omaa osaamista esille. Perustin blogin ja suunnittelin tarkkaan, mitä siellä julkaisisin. Tavoitteenani oli alusta asti saada blogin avulla työpaikka. Julkaisin kuitenkin myös muita kirjoituksia, ennen kuin ilmoitin etsiväni töitä”, Pasanen kertoo
Pasanen jakoi blogiaan sosiaalisessa mediassa, pääasiassa Twitterissä, ja hänen kirjoituksensa levisivät nopeasti. Kun Pasanen sitten ilmoitti työnhaustaan blogissa, ei mennyt montaa viikkoa, ja ukko.fi-laskutuspalvelusta otettiin yhteyttä Twitterin välityksellä.
Yrityksestä tarjottiin viestintävastaavan työtä. Pasanen kävi työhaastattelussa, ja sai työn.
”Etsin viestintään, sosiaaliseen mediaan tai johtamiseen liittyviä töitä. Nykyinen työni oli nappiosuma.”
Miten toimia somessa?
Pasanen korostaa, ettei sosiaalista mediaa kannata käyttää väkisin työnhaun apuna. Sen täytyy tuntua luontaiselta, teennäisyys ei toimi. Jos some kuitenkin tuntuu omalta, siitä voi olla suuri apu työnhakuprosessissa.
Pasasen mukaan erityisesti kolme kanavaa ovat hyödyksi työnhaussa:
1. Blogit
Nykyään ei Pasasen mukaan riitä, että sanoo osaavansa jotakin – työnhakijan pitää myös näyttää se. Blogin pitäminen on yksi keino. Kirjoita esimerkiksi havaintoja ja mielipiteitä omasta alastasi. Tarinallisuus, hyvä fiilis ja kannustavat kirjoitukset toimivat somessa, Pasanen neuvoo.
Muita sosiaalisen median kanavia kuten Twitteriä, Facebookia, ja LinkedIniä kannattaa hyödyntää oman blogin mainostamisessa ja jakamisessa, jotta mahdollisimman moni saa kuulla siitä.
2. Twitter
Panosta etenkin Twitteriin. Se on Pasasen mukaan ketterämpi ja vuorovaikutteisempi kuin esimerkiksi perinteisesti työnhaun apuna käytetty LinkedIn. Seuraa ainakin rekrytointialan toimijoita ja oman alasi asiantuntijoita. Etsi kiinnostavia oman alan keskusteluja esimerkiksi hashtagien avulla ja osallistu rohkeasti keskusteluihin.
Pasanen kertoo, että ihmiset, joiden kanssa keskustelee Twitterissä, ottavat usein yhteyttä myös LinkedInissä. Hän kehottaa vaihtamaan saman profiilikuvan kaikkiin some-kanaviin. Kasvot jäävät helposti mieleen, mutta jos kuvat ovat kovin erilaiset, sinua voi olla hankala tunnistaa.
Jaa eteenpäin vaikka kaikki löytämäsi mielenkiintoiset jutut. Jos et itse ole aktiivinen, kukaan ei löydä tai huomaa sinua. Älä pelkää tuoda omaa persoonaasi esille Twitterissä.
3. LinkedIn
LinkedIn on tärkeä työnhakukanava. Pasanen neuvoo verkostoitumaan oman alan ihmisten kanssa esimerkiksi ryhmissä (Groups). Osallistu ryhmissä keskusteluihin tai aloita niitä. Ryhmät voivat olla joko avoimia tai suljettuja: toisiin pääsee liittymään heti, ja toisissa ryhmissä ylläpitäjä päättää, ketkä pääsevät mukaan. Jos ryhmä on tarkoitettu esimerkiksi mainosalan ammattilaisille, ylläpitäjä saattaa tarkistaa koulutuksesi ja työpaikkasi ennen hyväksymistä.
Profiiliin kannattaa kirjoittaa oma työhistoria mahdollisimman tarkasti auki. Pelkkä työnimike ei riitä, vaan työpaikan kuvauksesta pitäisi selvitä tehtävät, vastuualueet ja saavutukset. Käytä profiilissasi mahdollisimman paljon vahvuuksiasi ja osaamistasi kuvaavia sanoja – siten henkilöstöä etsivät työnantajat löytävät sinut helpommin etsiessään työntekijöitä suoraan LinkedInistä.
Tiivistelmä eli summary on myös tärkeä täyttää. Kirjoita siihen lyhyt kuvaus itsestäsi, kiinnostuksen kohteistasi ja osaamisalueistasi.
Et voi epäonnistua
Vaikka työpaikka ei somen kautta löytyisikään, et voi sanoa epäonnistuneesi. Pasanen muistuttaa, että työtä hakiessa verkostoituu automaattisesti, ja siitä voi olla merkittävästi hyötyä myöhemmin. Työnhakija saa sosiaalisesta mediasta myös vertaistukea ja kannustusta.
Some-työnhaun onnistuminen vaatii Pasasen mukaan myös hieman tuuria: täytyy olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Älä hylkää perinteisiä keinoja, vaikka panostaisitkin työnhakuun sosiaalisessa mediassa. Tarkkaile säännöllisin väliajoin avoimia työpaikkoja.
”Voit käyttää some-aktiivisuuttasi hyödyksi myös perinteisessä työnhaussa, ja liittää työhakemuksiisi linkit profiileihisi tai blogiisi”, Pasanen muistuttaa.