Musti ja Mirri -logo

Musti ja Mirri: ”600 hakemusta manuaalisesti oli liikaa”

Tiina Paasonen Asiakastarinat

Lemmikkieläintarvikeketju Musti ja Mirri luopui sähköpostihakemuksista alkuvuonna 2016 ja valitsi käyttöönsä LAURA™-rekrytointijärjestelmän. Yrityksen HRD spesialisti Noora Kulmalan mukaan rekrytointiprosessi on helpottunut huomattavasti järjestelmän myötä.

Mustissa ja Mirrissä havahduttiin rekrytointijärjestelmän tarpeeseen loppuvuonna 2015. Tarvittiin järjestelmä, joka taipuu erilaisiin rekrytointeihin Suomen lisäksi myös muissa Pohjoismaissa. Kulmala oli kuullut rekrytoinnin parissa työskenteleviltä tutuiltaan paljon hyvää juuri LAURA™-rekrytointijärjestelmästä, joten järjestelmän valinta oli loppupeleissä melko helppo päätös.

”Tarvitsimme järjestelmän, jota voidaan muokata meidän tarpeisiin sopivaksi ja tarvitsimme sen nopeasti käyttöön. LAURA Rekrytointi Oy:n henkilökunta kuunteli toiveitamme ja käyttöönottoprojekti sujui varsin rivakasti. Myös muutosehdotuksiin suhtaudutaan siellä avarakatseisesti ja kaikki ehdottamamme muutokset on viety päätökseen”, Kulmala kertoo.

Musti ja Mirri palkkaa henkilöstöä niin asiantuntijatehtäviin kuin myymälöihinkin. Erityisesti myymälärekrytoinneissa Lauraan integroitava videohaastattelutyökalu on ollut hyödyllinen. Sen avulla on vältytty niin sanotuilta turhilta haastatteluilta. Toiseksi varsin hyödylliseksi ominaisuudeksi Kulmala mainitsee muokattavat hakulomakkeet. Niiden avulla hakulomakkeella voidaan kysyä juuri sellaisia asioita, jotka kyseisen rekrytoinnin kannalta ovat oleellisia.

Musti ja Mirri käyttää tällä hetkellä LAURA™-rekrytointijärjestelmää Suomen lisäksi myös Norjassa. Yrityksen ensimmäinen rekrytointi naapurimaassa hoidettiin vanhalla mallilla, eli hakemuksia saatiin postitse ja sähköpostilla. Hakemusten määrä yllätti.

”Saimme noin 600 hakemusta ensimmäisen Norjan rekrytoinnin yhteydessä ja niiden läpikäynti manuaalisesti oli melkoinen urakka! Onneksi saimme Lauran käyttöön Norjassakin nopeasti ja paikallisilta kollegoilta olemme kuulleet järjestelmästä pelkkää hyvää”, sanoo Kulmala.

Norjassa Mustin ja Mirrin työpaikkojen kysyntä on ollut muutenkin poikkeuksellisen suurta. Yhtä työpaikkaa kohden vastaanotetaan noin 300 hakemusta. Kulmala arvelee, että kiinnostus johtuu ainakin osittain siitä, ettei Norjan markkinoilla ole toista vastaavaa ketjumaista lemmikkiliikettä. Norjalaiset kollegat käyttävät järjestelmää englanniksi, mutta hakijanäkymä on norjankielinen.

Kulmala nostaa esiin, että yksi LAURA™-rekrytointijärjestelmän merkittävimmistä hyödyistä on säästetty aika.

”Kun otimme Lauran käyttöön, yksi tärkeimmistä tavoitteistamme oli vähentää rekrytointeihin kuluvaa työaikaa ja tämä tavoite on selvästi toteutunut. Lauran avulla rekrytointiprosessi on nopea ja helppo kokonaisuus, minkä vuoksi voin suositella järjestelmää muillekin”, Kulmala summaa.