LAURA™-asiakkaamme Businessliken Johtava konsultti & partneri Marju Vuorensalmi kirjoitti 2.5.2016 bloggauksen ajankohtaisesta aiheesta ”Millainen on hyvä rekrytointiprosessi?”. Bloggauksen tärkeimpänä pointtina korostui tänä päivänä paljon puhuttanut aihe: rekrytointiviestintä. Kuten Vuorensalmi kirjoittaa, rekrytoinnissa on kyse juuri viestintähaasteista.
Rekrytointiprosessin onnistuminen on paljolti kiinni viestinnästä hakijoille ja tämän takia prosessin tulee olla aktiivinen. Prosessin etenemisestä tulee informoida hakijoita eikä unohtaa niitä, joilla se ei jatku loppusuoralle. Hyvä rekrytointiprosessi on myös ennakoivaa: hakijalle tiedotetaan miten rekrytointi etenee ja milloin hän saa seuraavan kerran kuulla uutisia haustaan. Vuorensalmi muistuttaa, että työnhaku on ihmisille tärkeää, koska siihen liittyy paljon erilaisia tunteita. Siksi on tärkeää suhtautua rekrytointeihin ja työnhakuun aina arvostavasti kaikki sen osapuolet huomioiden.
Ennen kaikkea, rekrytointiviestintä vaikuttaa siihen, millaisen kuvan annat yrityksestäsi hakijoille. Oikein toteutettuna viestintä auttaa kasvattamaan yrityksesi myönteistä työnantajakuvaa. Huono maine kiirii nykypäivän somemaailmassa nopeasti, eikä kukaan halua olla se varoittava esimerkki. Kiinnitä siis huomiota viestinnän tärkeyteen. Rekrytointiviestinnästä on helppo tehdä sujuvaa oikeilla työkaluilla, esimerkiksi asettamalla kiitosviestit lähtemään automaattisesti rekrytointijärjestelmän avulla. Kuitenkin ”kun puhumme rekrytoinnista, puhumme aina viestinnästä”, Vuorensalmi kiteyttää.
Työnantaja, lue täältä miten pystyt vaikuttamaan rekrytointiviestintään positiivisesti.