Sujuva rekrytointiprosessi – 5 kulmakiveä

Sujuva rekrytointiprosessi: 5 kulmakiveä

Marko Siren Hakijakokemus, Hakijaviestintä, Rekrytointi, Rekrytointiprosessi

Sujuva rekrytointiprosessi on tiivistettynä selkeä. Ilmoitat avoimesta työpaikasta ja otat hakemukset vastaan. Valitset sopivat hakijat jatkoon ja jatkat keskustelua heidän kanssaan. Tiukan päätöksen edessä olet, kun sinun pitäisi tehdä valinta parista kärkiehdokkaasta. Mikä silti unohtui? 

Rekrytointijärjestelmä ja sen kyljessä olevat työkalut tuovat oivat rakenteet rekrytointiprosessin hallintaan. Ennen kuin kuitenkaan alat haalia tekoälyä, automatiikkaa, robotiikkaa, integraatioita ja muita teknisiä härpäkkeitä, varmista, että sujuvan rekrytoinnin tärkeimmät perusasiat ovat kunnossa. Niitä ovat rekrytointiprosessin sujuva hoitaminen, nopeus, työnantajakuva sekä hakijaviestintä.

Vaivaton rekrytointiprosessi

Rekrytointiprosessin viisi kulmakiveä

  1. Työpaikkailmoitus
  2. Hakemisen helppous
  3. Riittävä hakijaviestintä
  4. Viestinnän sävy
  5. Hyvä hakijakokemus

Työpaikkailmoitus

Informatiivinen hyvänmielinen työpaikkailmoitus auttaa houkuttelemaan hakijoita, kun taas mitäänsanomaton ilmoitus voi jäädä hyviltäkin hakijoilta huomaamatta. Myönteisen tunteiden herättäminen on tärkeää sen ohella, että ilmoitus kertoo tehtävästä selkeästi ja todenmukaisesti. Näytä siinä siis oikeaa työarkea, myös videoiden ja kuvien avulla! 

Hakemisen helppous

Hakemisen helppous on toinen tärkeä kulmakivi. Kun sopivan hakijan huomio on saatu houkuteltua, hakijan polun tulisi säilyä selkeänä myös hakemuksen lähettämisessä. Liian pitkä hakulomake saattaa karsia sopivatkin hakijat. Hakemuksen pohjaksi kannattaakin valita tarkoituksenmukainen lomake. Olennaisinta on, että rekrytoija saa lomakkeella sellaiset minimitiedot, joiden perusteella voi päättää, jatketaanko keskustelua hakijan kanssa vai ei. 

Riittävä hakijaviestintä

Hakijaviestinnän riittävyys on kolmas kulmakivi. Saavatko kaikki hakijat riittävästi tietoa rekrytoinnin etenemisestä? Ei siis sinun mielestäsi, vaan hakijoiden itsensä mielestä?  Informoithan hakijoita myös siitä, että rekrytoija on katsonut hakemuksen? Rekrytoijan mielestä vähäpätöisiltä vaikuttavat asiat voivat olla hakijoiden mielestä olennaista väliaikatietoa, vaikkei rekrytoinnissa sinänsä olisikaan tapahtunut merkittäviä päätöksiä.  Asettumalla hakijan saappaisiin ymmärrät varmasti, väliaikaviestintäkin kuvastaa hakijalle järjestelmällisyyttä ja sitä, että hakemus otetaan huomioon prosessissa. 

Viestinnän sävy

Hakijaviestinnän positiivinen sävy on neljäs kulmakivi, joka vaikuttaa hakijakokemukseen. Ovatko viestit asiallisen etäisiä vai inhimillisen läheisiä? Asetu työnhakijan saappaisiin ja mieti, millaisia tunteita sinulle heräisi, jos sähköpostilaatikossasi näkyisi viesti otsikolla “Keskustelu työmahdollisuudesta” sen sijaan, että otsikkona olisi vain “Haastattelukutsu”. Mieti viestinnän sävy siis aivan otsikosta lähtien. 

Hyvä hakijakokemus

Rekrytoinnin tärkein kulmakivi on toimiva kokonaisuus ja kokonaisuudesta muodostuva hyvä hakijakokemus. Kokonaisuudessa viestintä lienee yleisin kompastuskivi. Kun rekrytoinnissa edetään kärkiehdokkaiden kanssa, muut hakijat voivat helposti unohtua. 

Sujuva rekrytointiprosessi ei ole rakettitiedettä

Rekrytointiprosessin kompastuskivien raivaaminen voi olla helpompaa kuin ajatteletkaan. Sovi rekrytointeihin yhteiset pelisäännöt. Luo yhteisiä pohjia (esim. Ilmoitus- ja viestipohjat) yhtenäisen sävyn säilyttämiseksi. Hahmota rekrytoinnin tavanomaisimmat vaiheet (esim. hakemusten käsittely, haastattelu, henkilöarviointi) ja automatisoi hakijaviestintää, haastatteluvarauksia ja hakijakokemuksen mittausta luontevasti prosessin etenemisen mukaan.

Artikkelin kirjoittaja Marko Siren toimii Laura Rekrytointijärjestelmän tuotepäällikkönä. Laura on ketterän rekrytoijan paras työkaveri, joka auttaa sujuvoittamaan rekrytointiprosessia ja onnistumaan rekrytoinneissa työnantajakuvaa sekä hakijakokemusta vaalien.

Haluatko kuulla lisää?

Kokeile, miten sujuva rekrytointiprosessi voi olla Lauran avulla! Varaa esittely ja kerromme mielellämme lisää!

 

Varaa esittely

 


Tämä artikkeli on julkaistu 08/2022 myös HR Viestin verkkojulkaisuna.