Hakijaviestintä sitouttaa hakijan rekrytointiprosessiin

Hakijaviestintä sitouttaa työnhakijat

Carolina Simberg Hakijaviestintä, Rekrytointi, Rekrytointiprosessi, Työnantajakuva

Laura Rekrytointijärjestelmällä hakijaviestintä on helppoa! Pidä kiinni hyvistä kandidaateista ja luo hyvää työnantajamielikuvaa joustavalla järjestelmällämme, jolla hakijaviestintä sujuu vaivatta ja oikea-aikaisesti. Hyvällä hakijaviestinnällä luot kilpailuetua rekrytointimarkkinoilla. Älä siis menetä tilaisuutta parantaa työnantajakuvaa, vaan järjestä yrityksen hakijaviestintä kohdilleen jo tänään!

Hakijaviestintä on osa rekrytointiprosessia, joka tarkoittaa viestintää ja vuorovaikutusta rekrytoinnin eri vaiheissa olevien hakijoiden kanssa. Tämä sisältää kaiken viestinnän, joka alkaa jo työnantajakuvaa markkinoivasta työpaikkailmoituksesta ja jatkuu henkilökohtaisina viesteinä, jotka lähetetään hakijoille hakemuksen jättämisen jälkeen, kuten:

  • automaattiset vastaanottoviestit,
  • kutsut haastatteluun,
  • kiitosviestit,
  • päätösviestit ja
  • muut tarvittavat viestit.

Hyvä hakijaviestintä on tärkeää, sillä se auttaa rakentamaan yrityksen brändiä, antaa hakijoille positiivisen kuvan yrityksestä ja vahvistaa näin yrityksen mainetta.

Viestinnässä on tärkeää onnistua. Hyvin rakennettu työnantajamielikuva vaikuttaa vahvasti siihen, hakeeko työnhakija uudelleen yritykseen töihin. Nykyään viestintää odotetaan aiempaa nopeammin ja täsmällisemmin, joten hakijaviestinnässä ei kannata säästää.

Laura Rekrytointijärjestelmällä hakijaviestintää on helppoa personoida kuvastamaan työnantajakuvaa. Yrityksen oma tone-of-voice säilyy helposti, kun ensimmäisen käyttöönoton yhteydessä pääset muokkaamaan, joko täysin omat viestit hakijoille, tai muokkaamaan oletusviestejä vastaamaan yrityksen persoonaa.

Christina Care suosittelee Laura Rekrytointijärjestelmää, ja mainitsee yhdeksi järjestelmän eduiksi helppokäyttöisyyden ja hyvän työnantajakuvan vahvistamisen hakijaviestinnän kautta.

Laura Rekrytointijärjestelmän hakijaviestintäominaisuudet ovat monet!

Laura Rekrytointijärjestelmällä voit lähettää automaattisia viestejä esimerkiksi kun hakija on lähettänyt hakemuksen, tai kun hakuprosessissa siirrytään seuraavaan vaiheeseen.

Viestin personoiminen on helppoa ja vaivatonta. Järjestelmään voi tallentaa useita viestipohjia, joita voi hyödyntää eri ryhmien hakijaviestinnässä.
Viestiin on helppo liittää kuvia, videoita, linkkejä ja esimerkiksi palautekysely hakijoille.

Viestiin voi liittää kalenterivarausmahdollisuuden, josta hakijan on vaivatonta valita ennalta määrätyistä ajoista itselleen sopiva haastatteluaika. Ajanvaraus onnistuu tietysti myös ryhmille ja useamman haastattelijan kalenteriin. Lue lisää Laura Rekrytointijärjestelmän haastatteluaikakalenterista.

Liittämällä viesteihin hakijakyselyn, saatte palautetta hakuprosessista ja ajantasaista tietoa työnantajamielikuvasta ja hakijan mielipiteestä rekrytointiprosessista. Hakijakokemuksen mittaus auttaa johtamaan rekrytointeja tiedolla.

Kyselyn luominen on helppoa järjestelmän palautekysely-osiossa. Lomakkeeseen voi helposti valita laajasta valikoimasta valmiita kysymyksiä, luoda kokonaan omat kysymykset lomakkeelle, tai valita sekä valmiita että itse luotuja kysymyksiä.

Rekrytointiprosessin ja työnantajamielikuvan parantaminen voi todella olla näin helppoa!

Laura Rekrytointijärjestelmällä voi lähettää helposti myös tekstiviestejä. Tekstiviesteillä voi viestiä hakijalle hakuprosessin käänteistä. Hakijalle voi lähettää tekstiviesti esimerkiksi, mikäli haastattelu peruuntuu äkisti, tai ilmoittaa lähetetystä sähköpostiviestistä. Näin voidaan ehkäistä viestien unohtumista tai roskapostikansioon hukkumista.
Lue lisää, miten tekstiviestit toimivat työnantajakuvan rakentajana.

Sitouta hakija prosessiin, sillä työnhakijalla voi olla useampi verkko vesillä!

Hyvä hakijaviestintä voi lisätä hakijoiden sitoutumista ja motivaatiota rekrytointiprosessin aikana, mikä puolestaan voi parantaa hakijakokemusta ja sitoutuneisuutta yritykseen. Hyvä hakijaviestintä on mm. selkeää ja avointa sekä kunnioittaa työnhakijan aikaa. Vaikka hakija ei tulisikaan valituksi, saattaa hän kehua kokemusta jälkeenpäin, mikäli hakijaviestintä on onnistunut, ja kokemus on ollut hakijalle miellyttävä. Jokainen rekrytointi on kampanja työnantajakuvan puolesta.

Toisaalta, viestinnän epäonnistuessa, hakija voi levittää kertomusta huonosta kokemuksesta. Tämä heijastuu yritykseen ja työnantajamielikuvaan, ja pahimmillaan koko brändiin. Kokemuksia työnantajista jaetaan usein ja mielellään verkossa. Huonot kokemukset jäävät ihmisten mieleen hyviä paremmin, joten hakijaviestintään kannattaa panostaa erityisen tarkasti.

Hyvällä hakijaviestinnällä sitoutat työnhakijan rekrytointiprosessiin, ja kasvatat mahdollisuuksianne rekrytoida sopivan osaajan tehtävään. Työnhakijalla on yleensä useampi haku päällä, hyvällä hakijaviestinnällä sitouttamalla kasvatat mahdollisuuksianne tulla työnhakijan valitsemaksi.

Hyvä hakijaviestintä edellyttää selkeitä ja informatiivisia viestejä, jotka sisältävät tärkeät tiedot rekrytointiprosessista, aikatauluista ja muista vaadittavista toimista. Näin hakijat tuntevat olevansa tervetulleita ja arvostettuja yrityksessä.

Lopuksi, hakijaviestintä tulisi tulla ajoissa ja olla ajantasaista, jotta hakijat tuntevat olevansa informoituja ja voivat valmistautua seuraaviin vaiheisiin rekrytointiprosessissa. Hyvän hakijakokemuksen menestysreseptistämme löydät myös muita vinkkejä hakijoiden sitouttamiseen.

Löydät käyttöoppaastamme paljon ohjeita hakijaviestintään!

Ota yhteyttä