työnantajakuva

10 helppoa oivallusta, miten rakennat työnantajakuvaa ja hakijakokemusta rekrytoinneissa

Marko Siren Ajankohtaista

Hakijakokemus ja työnantajakuva kulkevat monesti käsi kädessä, ja molemmat vaativat työnantajalta aitoja tekoja ja lupausten lunastusta pitkäjänteisesti. Työnhakijalle on todennäköisesti muodostunut jonkinlainen kuva työnantajasta jo etukäteen, ja uteliaisuus kasvaa viimeistään siinä vaiheessa, kun kiinnostava avoin tehtävä tulee hakuun. Rekrytoinnissa työnantajakuvaa voi tuoda esiin ja hakijakokemusta edistää monilla helpoilla ja arkisilla keinoilla.

1. Tarkoituksenmukaiset ja kuvaavat rekrytointi-ilmoitukset

Kerro avoimen tehtävän sisällöistä realistisesti, mutta älä vaadi liikoja. Anna työnhakijalle mahdollisuus tarjota myös sellaista osaamista, jota et ehkä huomaa edes kysyä. Monissa tehtävissä kompetenssia voi oppia, kunhan asenne on kohdallaan.

2. Visuaalisesti näyttävät rekrytointi-ilmoitukset

Työnantajan brändi eli logo, värit, taustakuva ja fontit ovat itsestäänselviä mutta silti tehokkaita keinoja tuoda työnantajan ilmettä ja fiilistä esiin rekrytoinneissa. Panosta erityisesti taustakuvaan sekä ilmoituskohtaisiin kuviin ja videoihin, sillä ne ovat omiaan syventämään brändi-ilmeen tunnelmaa ja houkuttelevuutta.

3. Hyödynnä sosiaalisen median artikkelikuvaa

Miksi näyttää sosiaaliseen mediaan jaetuissa rekrytointi-ilmoituksissa vain logo, kun voit houkutella hakijoita näyttävällä “Tule meille töihin!”-kuvalla? Kuva on tärkeä osa työnantajakuvaa, joten se on hyvä suunnitella yhteistyössä esim. viestintä- ja markkinointitiimin kanssa.

4. Esittäydy videolla

Kokeile upottaa rekrytointi-ilmoitukseen lyhyt työnantajan esittelyvideo! Videon avulla välität parhaimmillaan tunnelmaa ja tekemisen meininkiä tulevasta työpaikasta.

5. Upota ilmoitukseen fiiliskuva

Videon lisäksi tai sijasta voit upottaa rekrytointi-ilmoituksiin myös kuvia. Miten olisi kuva tulevasta tiimistä? Tai muu kuva, joka antaa hakijoille vilauksen tulevasta työpaikasta.

6. Tarkoituksenmukainen hakemuslomake

Mitä tietoja tarvitset päättääksesi, onko hakija hakemuksensa perusteella jatkossa vai ei? Kysy nämä tiedot hakemusvaiheessa ja muut tiedot seuraavilla kierroksilla. Näin saat pidettyä hakemuslomakkeen tarkoituksenmukaisena sekä itsellesi että työnhakijoille.

7. Runsas hakijaviestintä

Niinkin yksinkertainen asia kuin “Hakemuksesi on nyt otettu käsittelyyn ja palaamme sinulle pian”-viesti on omiaan pitämään hakijat tyytyväisinä ja tietoisina siitä, että homma etenee! Hyödynnä automaattista hakijaviestintää, kun siirrät hakijoita vaiheesta toiseen. Hyödynnä toki muitakin hakijaviestinnän työkaluja kuten älykkäitä tägejä, viestipohjia ja automaattisia muistutusviestejä!

8. Kerro muillekin, miten kävi?

Fokus pyörii helposti parhaissa hakijoissa, ja niin toki pitääkin. Muista kuitenkin ilmoittaa myös muille hakijoille, kun valinta on tehty. Hylkäysviestin laatiminen on oma taiteenlajinsa, ja jotta hankalaa hylkäysviestiä ei tarvitsisi muotoilla aina alusta alkaen, sen laatimisessa kannattaa hyödyntää mallipohjia. Ole viestissä kunnioittava ja kannustava, sillä myös hopeasijalle jääneet hakijat näkivät vaivaa hakiessaan avointa tehtävää. Ehkä hopeasijalle jääneistä hakijoista löytyy paras osaaja seuraavaan avoimeen tehtävään?

9. Älä tukeudu pelkästään yhteen tekniseen ratkaisuun

Henkilöstön tyytyväisyys, työsuhde-edut, avoimuus, arvot, yleinen mielikuva, tuttujen kokemukset… lukematon määrä muita seikkoja vaikuttaa myös työnantajakuvaan ja hakijakokemukseen. Mikään yksittäinen tekninen ratkaisu, kuten hienot urasivut, ei yksinään paranna työnantajakuvaa, vaan työnantajakuva muodostuu toimivasta kokonaisuudesta, asenteesta ja käytännön teoista.

10. Näyttäydy tavoittelemasi hakijajoukon keskuudessa

Työnantajakuvaa kannattaa myös markkinoida siellä, missä parhaat osaajat liikkuvat. Kohdistetun rekrytointimarkkinoinnin avulla parannat mahdollisuuksia löytää parhaan osaajan. Myös pitkäjänteisyys kannattaa pitää mielessä: voihan olla, että juuri nyt rekrytoit uuden tähtipelaajan sen ansiosta, että jätit hänelle myönteisen muistijäljen vuosi sitten tekemälläsi rekrytointikampanjalla!

Katso myös konkreettinen esimerkki onnistuneesta hakijaviestinnästä ja sen synnyttämästä positiivisesta hakijakokemuksesta: Hyvä kello kauas kuuluu – positiivinen hakijapalaute asiakkaallemme Elisa Oyj:lle