Blogi


businessman_1920_3

Suomalaisen nettirekrytoinnin haastekohdat

Rekrytoidessa hyvä hakijaviestintä voi olla vaikeaa. Mitä kerron ja missä vaiheessa? Kenelle ja missä järjestyksessä? Miten sanoitan huonot uutiset? Työnhakijoiden palautteen perusteella parantaminen on kuitenkin helppoa: kertokaa edes joskus jotain – jotenkin! Tämä asia nousi esiin, kun kysyimme marraskuussa Uranus.fi-sivustolla käyneiltä työnhakijoilta mielipiteitä suomalaisesta nettityönhausta. Käytämme tuloksia Uranus Oy:n sähköisen rekrytoinnin asiantuntijuuden ja ymmärryksen laajentamiseen ja tuotteidemme LAURA™:n ja Uranus.fi:n kehittämiseen. Vastaajia tutkimuksessa oli noin...

Lue lisää


Vaativat asiakkaat ovat parhaita asiakkaita

Vaativat asiakkaat ovat parhaita asiakkaita

Rekrytointijärjestelmäbisneksessä asiakkaalle harvoin kelpaa myyjän tarjoama ”valmis paketti”. Asiakas haluaa usein lisätä pakettiin jotain tai jättää jotain pois. Tai asiakas haluaa vaihtaa, muuttaa, muokata, parantaa, kehittää, siirtää… Toiveita on piitkä lista. Vaativat asiakkaat haastavat rekrytointijärjestelmää kehittymään ja meillä haasteet otetaan ilomielin vastaan. Otetaan esimerkkinä henkilöstöalan yritykset. Niille sähköinen rekrytointi on ydinliiketoimintaa. Erästä käyttäjää lainaten, rekrytointijärjestelmä on heidän ”tuotantovälineensä”. Käyttötavat ja tarpeet vaihtelevat suuresti. Osalla sähköinen...

Lue lisää


Onko rekrytointijärjestelmä bulkkituote?

Onko rekrytointijärjestelmä bulkkituote?

Monessa asiassa maailma ainakin tuntuu kehittyvän monimutkaisempaan suuntaan. Näin myös sähköisen rekrytoinnin kentällä. Työnhakijoiden, rekrytoijien ja yritysten tarpeet yksilöllistyvät ja yhä useammilla asioilla on vaikutusta. Rekrytoinnin tarkoitus on kuitenkin säilynyt samana: kuka on se oikea? Työhakukäyttäytyminen Työnhakijat käyttävät yhä moninaisempia laitteita ja tapoja töitä etsiessään ja hakiessaan. Otetaan esimerkki(*): mobiililaitetta käytetään noin 30 prosentissa käynneistä merkittäviä eri käyttöjärjestelmiä on yhdeksän merkittäviä eri selaimia kahdeksan ja...

Lue lisää


2000 osaamista myöhemmin

2000 osaamista myöhemmin

Muutama vuosi sitten suunnittelimme Uranus Oy:ssä Uranus.fi -sivuston uudistamista. Kartoitimme sekä työnhakijoilta ja rekrytoijilta että koulutusta etsiviltä ja koulutusten järjestäjiltä eri tekijöiden merkitystä oikean henkilön ja oikean uravalinnan kohtaamisessa. Osaaminen nousi esiin yksittäisenä tärkeimpänä tekijänä. Useimmilla tai oikeastaan kaikilla rekrysivustoilla osaaminen oli näkymättömässä roolissa työnantajan ja -hakijan kohtaamisessa. Ymmärsimme haasteen suuruuden (ainakin jotakuinkin), mutta otimme sen vastaan. Jaoimme työ- ja koulutusmaailman 24 osaamisalueeseen ja aloimme...

Lue lisää


Mietityttääkö rekrytointityökalun hankinta?

Mietityttääkö rekrytointityökalun hankinta?

Kokemuksemme mukaan rekrytointijärjestelmiä hankkiessaan työnantajat törmäävät yllättävän usein tilanteesiin, joiden seurauksena voi olla väärä järjestelmävalinta. Yksi pohdinto on usein se, että mietitään rekrytointityökalun ostamista ison HR-järjestelmän osana. Tällaisessa tilanteessa helposti unohtuu, että usein vain yksi sadasta hakijasta tulee valituksi ja vain tämän valitun henkilön tiedot pitää siirtää/siirtyä HR-järjestelmään. HR-järjestelmän myyjä puffaa rekrymoduulia sillä, miten vaivattomasti tällaiset tiedot siirtyvät HR-järjestelmään. Kuitenkin 99 hakijaa jää ulos ja...

Lue lisää


videohaastattelu

Oletko sähköisen rekrytoinnin edelläkävijä?

Videoiden käyttö osana rekrytointia on ollut tuloillaan viimeiset kymmenen vuotta, mutta vasta nyt niiden käyttö yleistyy kiihtyvää vauhtia. Hidasta siis on uusien toimintatapojen tulo rekrytointiin, vaikka itse ideaa kannatetaan. Videoiden osalta hidas kehitys on johtunut myös sopivien työkalujen puutteesta. Toki videoita on ollut helppoa tehdä aiemminkin, mutta pelkällä hakijan ja/tai työnantajan videoesittelyllä ei saada täyttä hyötyä irti. Interaktiivinen videohaastattelu on avannut uusia mahdollisuuksia ja antanut...

Lue lisää


LAURA™ problem solution

Asiakas on aina oikeassa

Tämän ”klisheen” kuulee nykypäivänä kovin usein asiakaspalvelijoiden suusta. Samaan hengenvetoon lasketaan ilmoille pieni ivaileva virne, kuulostaako tutulle ;)? Olemme kehittäneet LAURA™ -rekrytointijärjestelmää asiakaslähtöisesti vuodesta 2001. Asiakaslähtöisyys tässä kontekstissa tarkoittaa sitä, että suurin osa nyt 13 vuoden aikana rakennetuista toiminnallisuuksista on saanut kipinän asiakkaan aloitteesta. Sanoisin, että meillä on aidosti asiakaslähtöinen kehitysfilosofia. Emme siis tee toiminnallisuuksia olettaen, että niitä joku joskus tarvitsee, koska joku on niin...

Lue lisää



Page 2 of 212