One size fits all

One size fits all

Joskus vaatekaupoissa näkee ilmoituksia, joissa kehutaan yhden koon sopivan kaikille asiakkaille. Tarkoittaako tuo suomeksi sitä, että tuote on lähes yhtä sopimaton kaikille sen käyttäjille? Eli kaikkea hyvää kaikille on käytännössä sama, kuin ei mitään hyvää kenellekään.

Miten yllä oleva sitten liittyy rekrytointijärjestelmään? Hyvinkin! Kaikki organisaatiot ja niiden tarpeet ovat erilaisia – jopa erot eri yksiköiden välillä voivat olla huomattavia. Erilaisiin työtehtäviin liittyvä tiedon tarve vaihtelee merkittävästi. Tietyt perusasiat kysytään toki kaikilta hakijoilta, mutta sen jälkeen tuleekin merkittäviä eroja.

Ihan joka tehtävään ei ole mielekästä kysyä hakijalta kaikkea mahdollista. Saadakseen parhaat hakijat kannattaa kysyä aluksi vain tehtävän kannalta merkittävimmät asiat ja osaamiset. Prosessin edetessä mennään syvemmälle hakijan persoonaan ja osaamisiin. Hakulomake antaa hakijalle nopeasti ensikäsityksen siitä, minkälaiseen organisaatioon hän on hakemassa; kuinka sujuvaa on lomakkeen täyttäminen.

Joissakin tapauksissa erikoiseltakin kuulostava kysymys saattaa olla haettavan tehtävän kannalta erittäin olennainen. Silloin se tietysti kysytään. Onneksi LAURA™-rekrytointijärjestelmä on erittäin joustava ja taipuu monenlaisiin tarpeisiin. Olemme vuosien saatossa oppineet valtavasti omilta asiakkailtamme ja LAURA™:n jatkuva kehitys perustuu nimenomaan asiakkaittemme esittämiin tarpeisiin. Kannattaa siis aina kysyä, jos jokin ominaisuus puuttuu tai mietityttää – ehkä sama asia on jo tullut ratkaistuksi aiemmin.

Varmaan erikoisin allekirjoittaneelle esitetty kysymys rekrytointijärjestelmää koskien liittyi automatiikkaan: ”Voisiko meidän LAURA™:an saada sellaisen ominaisuuden, että se arpoisi hakijoiden joukosta valittavat 20 eri henkilöä?” Varmistin asiakkaalta, että ymmärsin kysymyksen oikein. Yleensähän nähdään paljon vaivaa, että suuresta hakijamassasta saadaan seulottua sopivimmat mahdolliset kandidaatit, mutta asiakas nimenomaan halusi arpoa hakijat. Vasta varmistuksen saatuani menin Uranuksen tekniikan juttusille. Pelkäsin, että pojat räjähtävät nauramaan ja epäilevät, että olen menettänyt viimeisenkin älyn valon. Näin ei käynyt, vaan asiantuntijamme miettivät hetken, totesivat ”onnistuu” ja alkoivat hahmottelemaan vaadittavaa työmäärää.

En usko, että tuo mainittu ominaisuus on kovin monelle asiakkaallemme ensisijainen LAURA™:n kehitystarve. Tarve oli tässä tapauksessa kyllä ihan perusteltu: kyseessä oli asiakas, joka sai huomattavan määrän hakemuksia kesätöihin ja avoimia paikkoja oli vähän. Niinpä paikat piti arpoa puolueettomasti kaikkien kesätöitä hakeneiden koululaisten kesken.

Usein järjestelmä saadaan viritettyä vastaamaan kyseisen asiakkaan tarpeisiin hyvinkin pienillä muutoksilla. Kehitetään jatkossakin LAURA™:a yhteistyössä niin, että se palvelee mahdollisimman hyvin rekrytointiprosessianne.

Lue täältä, miksi juuri vaativat asiakkaat ovat parhaita asiakkaita.


Osmo Rekola

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *